logo

Krukowate

Krukowate (Corvidae) to rodzina ptaków z rzędu wróblowych. Należą do podrzędu śpiewających. Rodzina ta liczy dziś 129 gatunków, z czego w Polsce można spotkać 9 gatunków, w tym 7 lęgowych.

To duże lub bardzo duże ptaki o silnej budowie ciała, mocnych nogach i dziobach, nozdrzami okrytymi szczeciniastymi piórami. W upierzeniu zwykle przeważa czarna kolorystyka, często z białymi lub szarymi obszarami. Sójki są zwykle ubarwione na niebiesko, kasztanowo, zielono lub płowo z jasnym spodem. Obie płci są ubarwione tak samo.

CzarnowronCzarnowron PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący

Corvus corone corone

Czarnowron (Corvus corone corone) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Jeszcze do niedawna czarnowron był traktowany jako podgatunek wrony. Czarnowron jest podobny do wrony siwej, ma jednak czarne upierzenie i bardziej płaską głowę.

GawronGawron PL Lęgowy Średnio liczny

Corvus frugilegus

Gawron to pospolity w Polsce ptak, przebywający na terenach zurbanizowanych, liczniejszy w okresie jesienno-zimowym. Ma jednolicie czarne upierzenie z niebieskawym połyskiem. Dziób jest bardzo mocny, szary, zaostrzony na końcu.

Kawka (zwyczajna)Kawka (zwyczajna) PL Lęgowy Średnio liczny

Corvus monedula

Kawka to pospolity w Polsce przedstawiciel krukowatych. Ma szarą głowę i charakterystyczną, czarną czapeczkę na głowie. Ptaki dorosłe mają białą tęczówkę, młode - ciemną. Prowadzi stadne życie, często tworzy stada z gawronami.

Kruk (zwyczajny)Kruk (zwyczajny) PL Lęgowy Nieliczny

Corvus corax

Kruk to największy przedstawiciel tej rodziny i jednocześnie największy z rzędu wróblowych na całym świecie. Ptak ten ma silny, czarny dziób, opierzony od góry prawie do połowy jego długości. Cały upierzony jest na jednolity, czarny kolor.

Orzechówka (zwyczajna)Orzechówka (zwyczajna) PL Lęgowy Nieliczny

Nucifraga caryocatactes

Orzechówka to ptak, który ma brązowe upierzenie i białe plamki niemalże na całym ciele. Zjada nasiona drzew iglastych i orzechy laskowe. Czarne są tylko skrzydła, ogon i czapeczka na głowie. Pióra pod ogonem są białe.

Sójka (zwyczajna)Sójka (zwyczajna) PL Lęgowy Średnio liczny

Garrulus glandarius

Sójka to ptak z rodziny krukowatych, o dużej zmienności. Ma kreskowane czoło, czarny wąs, łososiowy kolor ciała. Sójki niszczą szkodniki w głębi lasu. Inne krukowate tam nie docierają.

Sójka syberyjskaSójka syberyjska PL Zalatujący

Perisoreus infaustus

Sójka syberyjska, sójka złowroga (Perisoreus infaustus) to ptak z rodziny krukowatych. Upierzenie szarobrązowe, z rdzawą plamą na skrzydle. Kuper jest również rdzawy. Dziób i nogi są czarne.

Sroka (zwyczajna)Sroka (zwyczajna) PL Lęgowy Średnio liczny

Pica pica

Sroka to pospolity w Polsce ptak o bardzo długim ogonie i czarno-białym upierzeniu. Młode sroki mają krótkie ogony. Dzięki białemu brzuchowi i białymi zakończeniami skrzydeł oraz ogonowi łatwo rozpoznać srokę w locie.

WieszczekWieszczek PL Zalatujący

Pyrrhocorax graculus

Wieszczek jest ptakiem żyjącym wysoko w górach. W Polsce gniazdował niegdyś w Tatrach, obecnie dawno nie notowany. Ptak ten ma małą głowę i niewielki, żółty dziób, który u młodych osobników jest ciemny. Upierzenie jednolicie czarne.

Wrona siwaWrona siwa PL Lęgowy Średnio liczny

Corvus corone

Wrona siwa to pospolity w Polsce ptak z charakterystycznym siwym upierzeniem grzbietu. Był podgatunkiem wrony. Tułów jest szary, reszta jest upierzona czarno. Dziób i nogi również są czarne. Samiec i samica są tej samej wielkości.

BrązowronkaBrązowronka

Cyanocorax morio

Brązowronka (Cyanocorax morio) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych o brązowym upierzeniu z wierzchu, białym od spodu. Dziób jest żółto-czarny.

CierniogonCierniogon

Temnurus temnurus

Cierniogon (Temnurus temnurus) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Ma czarne upierzenie i charakterystycznie zadarte pióra w ogonie. Dziób i nogi są czarne.

Kitta czerwonodziobaKitta czerwonodzioba

Urocissa erythroryncha

Kitta czerwonodzioba to azjatycka kuzynka sroki o pięknym, czarno-białym upierzeniu. Głowa, szyja i pierś jest czarna, reszta biała, bardzo długi ogon jest czarno-biały.

Kitta ozdobnaKitta ozdobna

Urocissa ornata

Kitta ozdobna (Urocissa ornata) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Głowa brązowa, wierzch ciemnoniebieski, wierzch ogona, boki, część spodu błękitne, końce piór ogona, spód białe.

Kitta szmaragdowaKitta szmaragdowa

Cissa chinensis

Kitta szmaragdowa (Cissa chinensis) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych, jeden z barwniejszych przedstawicieli tej rodziny ptaków. Upierzenie szmaragdowe, zielonkawe, czasem turkusowe.

KruczekKruczek

Ptilostomus afer

Kruczek (Ptilostomus afer) to afrykański ptak z rodziny krukowatych. Ma czarny lub różowy z czarnym końcem dziób. Upierzenie czarne, poza ogonem i częścią skrzydeł, które są brązowawe. Ma dość długi ogon.

Kruk australijskiKruk australijski

Corvus coronoides

Kruk australijski (Corvus coronoides) to ptak z rodziny krukowatych, o czarnym upierzeniu, nogach i dziobie.

Kruk grubodziobyKruk grubodzioby

Corvus crassirostris

Kruk grubodzioby (Corvus crassirostris) to ptak z rodziny krukowatych. Upierzenie czarne z białą czapeczką. Dziób jest mocno zgrubiały, czarny, z białawym zakończeniem.

Kruk małyKruk mały

Corvus mellori

Kruk mały (Corvus mellori) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Upierzenie, dziób i nogi czarne. Oczy mają jaśniejsze źrenice.

Kruk srokatyKruk srokaty

Corvus albus

Kruk srokaty (Corvus albus) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych o czarno-białym upierzeniu, przypominającym nieco upierzenie sroki.

Kruk tasmańskiKruk tasmański

Corvus tasmanicus

Kruk tasmański (Corvus tasmanicus) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Upierzenie, dziób i pióra są czarne. Uwagę przykuwają jasne tęczówki oczu.

Kruk wielkodziobyKruk wielkodzioby

Corvus albicollis

Kruk wielkodzioby (Corvus albicollis) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych o czarnym upierzeniu za wyjątkiem białego karku i ciemnofioletowych piór na gardle i piersi. Dziób potężny, czarny z białawym końcem.

Modrosójka błękitnaModrosójka błękitna

Cyanocitta cristata

Modrosójka błękitna (Cyanocitta cristata) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Upierzenie z wierzchu niebieskie, spód białawy. Pióra skrzydeł i ogona błękitne z czarnymi prążkami i część z białymi zakończeniami.

Modrosójka czarnogłowaModrosójka czarnogłowa

Cyanocitta stelleri

Modrosójka czarnogłowa (Cyanocitta stelleri) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Upierzenie czarno-niebieskie. Czarna jest głowa i przednia część ciała. Nad okiem biegnie jasne brew. Dwie jasne, pionowe kreski widnieją na czole.

Modrowronka kalifornijskaModrowronka kalifornijska

Aphelocoma californica

Modrowronka kalifornijska (Aphelocoma californica) to ptak z rodziny krukowatych. Upierzenie niebiesko-szaro-brązowawe. Spód ciała wraz z piersią są szare. Pióra ogona i skrzydeł mają czarne końce.

Modrowronka pluszogłowaModrowronka pluszogłowa

Cyanocorax chrysops

Modrowronka pluszogłowa (Cyanocorax chrysops) to gatunek pięknie ubarwionego ptaka z rodziny krukowatych. Z wierzchu ubarwienie niebieskie, na policzkach niebieskie plamy. Kark jest jasny. Nad okiem biegnie jasna brew.

Modrowronka purpurowaModrowronka purpurowa

Cyanocorax cyanomelas

Modrowronka purpurowa (Cyanocorax cyanomelas) to ptak z rodziny krukowatych. Głowa, szyja, pierś, ogon ciemnobrązowe, reszta purpurowa, fioletowa.

Modrowronka turkusowaModrowronka turkusowa

Cyanolyca turcosa

Modrowronka turkusowa (Cyanolyca turcosa) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Upierzenie turkusowe z ciemnymi elementami na skrzydłach, czarną maską i obrożą.

Modrowronka zaroślowaModrowronka zaroślowa

Aphelocoma coerulescens

Modrowronka zaroślowa (Aphelocoma coerulescens) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych, podobny nieco do modrowronki kalifornijskiej. Upierzenie błękitne, nieco stonowane, na ogonie, skrzydłach, głowie i szyi. Reszta szara.

Modrowronka zielonaModrowronka zielona

Cyanocorax yncas

Obszar wokół oczu jest niebieski, otoczony granatowym skrajem. Gardło i część piersi granatowe. Spód żółty, wierzch zielony. U nasady dzioba charakterystyczny czub.

Orzechówka popielataOrzechówka popielata

Nucifraga columbiana

Orzechówka popielata (Nucifraga columbiana) to ptak z rodziny krukowatych. Upierzenie popielate, kuper białawy, skrzydła czarne. Nogi i ostro zakończony dziób - czarne.

Płaskogonka czarnaPłaskogonka czarna

Crypsirina temia

Płaskogonka czarna (Crypsirina temia) to ptak z rodziny krukowatych o oliwkowo-zielonym upierzeniu. Wokół niebieskiego oka aż do nasady dzioba czarne pole. Ogon długi, płaski.

Sójka błękitnaSójka błękitna

Cyanopica cyanus

Głowa z wierzchu czarna, gardło białe. Wierzch jasnobrązowy, spód także z białymi obszarami. Skrzydła i dość długi ogon są błękitne. Dziób i nogi są czarne.

Sójka czarnogłowaSójka czarnogłowa

Garrulus lanceolatus

Sójka czarnogłowa (Garrulus lanceolatus) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Upierzenie głowy czarne z czubem. Gardło czarne z białymi piórkami, przypominającymi brodę. Reszta brzoskwiniowa. Skrzydła i ogon czarno-biało-niebieskie.

Sójka wspaniałaSójka wspaniała

Garrulus lidthi

Sójka wspaniała (Garrulus lidthi) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Głowa, część skrzydeł i ogona fioletowe, głowa ciemniejąca do nasady dzioba i czoła. Pióra ogona mają białe zakończenia. Reszta jest brązowawo-czerwona.

Sroka żółtodziobaSroka żółtodzioba

Pica nutalli

Sroka żółtodzioba (Pica nuttalli) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych o czarno-białym upierzeniu, metalicznie połyskujących piórach. Wokół oczu żółty obszar. Dziób jest również żółty.

Srokal białogardłySrokal białogardły

Cyanocorax formosus

Srokal białogardły (Cyanocorax formosus) to ptak z rodziny krukowatych. Ptak ten ma charakterystyczną, czarną czuprynę, złożoną z długich, odstających i zakręconych ku przodowi piór. Gardło białe z czarną obrożą. Spód biały.

Srokal czarnogardłySrokal czarnogardły

Cyanocorax colliei

Srokal czarnogardły (Cyanocorax colliei) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Upierzenie z wierzchu niebieskie, spód biały. Na głowie czub. Przód głowy i gardło oraz obszar za okiem czarne, reszta biała.

Srokówka białobrzuchaSrokówka białobrzucha

Dendrocitta leucogastra

Srokówka białobrzucha to ptak z rodziny krukowatych o białym upierzeniu poza czarną częścią głowy i gardłem, czarnym, długim ogonem (wierzch jest biały) i skrzydłami, na których znajduje się brązowa plama.

Srokówka maskowaSrokówka maskowa

Dendrocitta formosae

Głowa z wierzchu szarawa, boki ciemne, tworzą jakby maskę. Wierzch brązowy, spód jaśniejszy. Ogon i skrzydła ciemne. Kuper pomarańczowy.

Wrona alaskańskaWrona alaskańska

Corvus caurinus

Wrona alaskańska (Corvus caurinus) to ptak z rodziny krukowatych, o czarnym upierzeniu, ciemnych nogach i dziobie. Występuje na Alasce.

Wrona amerykańskaWrona amerykańska

Corvus brachyrhynchos

Wrona amerykańska (Corvus brachyrhynchos) to ptak z rodziny krukowatych. Upierzenie, nogi, dziób czarne.

Wrona orientalnaWrona orientalna

Corvus splendens

Wrona orientalna (Corvus splendens) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Upierzenie przedniej części głowy ciemne, błyszczące. Ciemne są też ogon i skrzydła, z metalicznym, niebieskawym połyskiem. Reszta jaśniejsza, matowa.

Wrona papuaskaWrona papuaska

Corvus orru

Wrona papuaska (Corvus orru) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Ptak ten występuje pospolicie w Australii oraz na wyspie Papua Nowa Gwinea.

Wrona przylądkowaWrona przylądkowa

Corvus capensis

Wrona przylądkowa (Corvus capensis) to ptak z rodziny krukowatych, o czarnym upierzeniu, ciemnych nogach i dziobie.

• modrowronka wyspowa (Aphelocoma insularis)
  • modrowronka meksykańska (Aphelocoma ultramarina)
  • modrowronka jednobarwna (Aphelocoma unicolor)
  • modrowronka dębowa (Aphelocoma wollweberi)
  • modrowronka leśna (Aphelocoma woodhouseii)
  • kitta zielona (Cissa hypoleuca)
  • kitta białooka (Cissa jefferyi)
  • kitta krótkosterna (Cissa thalassina)
  • wrona mała (Corvus bennetti)
  • wrona sundajska (Corvus compilator)
  • kruk meksykański (Corvus cryptoleucus)
  • kawka srokata (Corvus dauuricus)
  • kruk somalijski (Corvus edithae)
  • wrona cienkodzioba (Corvus enca)
  • wrona floreska (Corvus florensis)
  • wrona brązowogłowa (Corvus fuscicapillus)
  • wrona ogorzała (Corvus hawaiiensis)
  • wrona meksykańska (Corvus imparatus)
  • wrona krzywodzioba (Corvus insularis)
  • wrona jamajska (Corvus jamaicensis)
  • wrona mariańska (Corvus kubaryi)
  • wrona antylska (Corvus leucognaphalus)
  • wrona wielkodzioba (Corvus macrorhynchos)
  • wrona melanezyjska (Corvus meeki)
  • wrona palmowa (Corvus minutus)
  • wrona brodata (Corvus moneduloides)
  • wrona kubańska (Corvus nasicus)
  • wrona rybożerna (Corvus ossifragus)
  • wrona haitańska (Corvus palmarum)
  • wrona obrożna (Corvus pectoralis)
  • wrona filipińska (Corvus philippinus)
  • kruk kusy (Corvus rhipidurus)
  • kruk pustynny (Corvus ruficollis)
  • wrona lśniąca (Corvus sinaloae)
  • wrona szara (Corvus tristis)
  • wrona białoszyja (Corvus typicus)
  • wrona jednobarwna (Corvus unicolor)
  • wrona długodzioba (Corvus validus)
  • wrona fioletowa (Corvus violaceus)
  • wrona jasnodzioba (Corvus woodfordi)
  • płaskogonka kapturowa (Crypsirina cucullata)
  • modrowronka liliowoskrzydła (Cyanocorax affinis)
  • modrowronka duża (Cyanocorax beecheii)
  • modrowronka lazurowa (Cyanocorax caeruleus)
  • modrowronka białogłowa (Cyanocorax cayanus)
  • modrowronka czołoczuba (Cyanocorax cristatellus)
  • modrowronka białokarkowa (Cyanocorax cyanopogon)
  • modrowronka hełmiasta (Cyanocorax dickeyi)
  • modrowronka amazońska (Cyanocorax heilprini)
  • modrowronka kędzierzawa (Cyanocorax melanocyaneus)
  • modrowronka białosterna (Cyanocorax mystacalis)
  • modrowronka stokowa (Cyanocorax sanblasianus)
  • modrowronka hiacyntowa (Cyanocorax violaceus)
  • modrowronka jukatańska (Cyanocorax yucatanicus)
  • modrowronka diademowa (Cyanolyca argentigula)
  • modrowronka obrożna (Cyanolyca armillata)
  • modrowronka czarnolica (Cyanolyca cucullata)
  • modrowronka białogardła (Cyanolyca mirabilis)
  • modrowronka mała (Cyanolyca nanus)
  • modrowronka wspaniała (Cyanolyca pulchra)
  • modrowronka czarnogardła (Cyanolyca pumilo)
  • modrowronka maskowa (Cyanolyca viridicyanus)
  • srokówka czarnoczelna (Dendrocitta bayleii)
  • srokówka szara (Dendrocitta cinerascens)
  • srokówka czarnolica (Dendrocitta frontalis)
  • srokówka brązowa (Dendrocitta occipitalis)
  • srokówka jasnoskrzydła (Dendrocitta vagabunda)
  • modrowroniec (Gymnorhinus cyanocephalus)
  • sójka kanadyjska (Perisoreus canadensis)
  • sójka okopcona (Perisoreus internigrans)
  • sroka arabska (Pica asirensis)
  • sroka tybetańska (Pica bottanensis)
  • sroka czarnodzioba (Pica hudsonia)
  • sroka gołooka (Pica mauritanica)
  • sroka chińska (Pica serica)
  • kruczak (Platylophus galericulatus)
  • srokowiec (Platysmurus leucopterus)
  • sójeczka białosterna (Podoces biddulphi)
  • sójeczka mongolska (Podoces hendersoni)
  • sójeczka pustynna (Podoces panderi)
  • sójeczka perska (Podoces pleskei)
  • wrończyk (Pyrrhocorax pyrrhocorax)
  • kitta modra (Urocissa caerulea)
  • kitta żółtodzioba (Urocissa flavirostris)
  • kitta białoskrzydła (Urocissa whiteheadi)
  • abisyniak (Zavattariornis stresemanni)

Są ptakami kosmopolitycznymi. Są obecne na całym świecie poza Arktyką, Antarktydą, Nową Zelandią i niektórymi wyspami oceanicznymi. Zajmują bardzo różnorodne środowiska, od lasów poprzez obszary rolnicze po pustynie i tundrę. Nierzadko ptaki z tej rodziny zaaklimatyzowały się do życia w miastach.

To bardzo inteligentne ptaki. Niektórzy uważają, że są to najinteligentniejsze zwierzęta w świecie ptaków. Niektóre gatunki potrafią używać narzędzi do wydobywania pokarmu, niektóre czarnowrony rozłupują orzechy zrzucając je pod koła samochodów na skrzyżowaniach, a zbierają je wówczas gdy jest czerwone światło. Niektóre gatunki mają zdolność naśladowania innych dźwięków, w tym ludzkiej mowy. Większość gatunków przejawia silny terytorializm.

Wyprowadzają jeden lęg w roku. Gniazdo ma kształt czarki i umiejscawiane jest na drzewie. Zbudowane jest z patyków i wyściełane drobniejszym materiałem. Niektóre konstrukcje mają daszek. Czasem gniazdo budowane jest w dziupli. Samica składa 2-8 jaj. Wysiadywanie trwa 16-22 dni. Młode są gniazdownikami. W gnieździe przebywają 18-45 dni.

Niektóre gatunki przejawiają kooperację lęgową, tzn. młodymi opiekują się rodzice i inne osobniki, najczęściej starsze rodzeństwo.

Są wszystkożerne. Zjadają najczęściej owoce, nasiona, owady, bezkręgowce, małe kręgowce, jaja, pisklęta ptaków, padlina. Większość gatunków magazynuje pożywienie. Już młode osobniki uczą się chować pokarm. Takie zachowanie przejawia się nawet u osobników trzymanych w niewoli.

Krytycznie zagrożonymi gatunkami są wrona jednobarwna i mariańska, 2 inne gatunki uznano za zagrożone, 8 za narażone. Wrona ogorzała jest gatunkiem wymarłym na wolności. Niektóre gatunki są poważnymi szkodnikami upraw.

Struktura zagrożenia wymarciem PL
(wszystkie wymienione polskie gatunki rodziny)

Kruki i wrony w kulturze europejskiej zawsze były postrzegane jako zły omen. Te ptaki jako pierwsze pojawiały się w Europie na pobojowiskach. Zaś w Ameryce uważano kruki za stworzycieli bohaterów.

Kruk jest największym ptakiem wróblowym na świecie.

Powszechnie sądzi się, że wrona i kruk (a także inne krukowate) to ptaki długowieczne. Tymczasem od 1/3 do połowy ptaków nie przeżywa 1 roku życia, osobniki 10-letnie na wolności to już rzadkość, a w niewoli najstarszy ze znanych kruków miał 29 lat i padł ze starości.

Gawron: Okres występowania w Polsce gawrona. W okresie jesienno-zimowym jest liczniejszy, gdyż zimują u nas osobniki ze wschodu i północy kontynentu.
           Gawron: Samica gawrona składa jaja.
Kawka (zwyczajna): Okres występowania w Polsce kawki.
          Kawka (zwyczajna): Samica kawki składa jaja w liczbie 2-6(8).
Kruk (zwyczajny): Okres występowania w Polsce kruka zwyczajnego.
           Kruk (zwyczajny): Samica kruka składa jaja.
Orzechówka (zwyczajna): Okres występowania w Polsce orzechówki zwyczajnej.
          Orzechówka (zwyczajna): Okres składania jaj przez samicę orzechówki zwyczajnej.
          Sójka (zwyczajna): Trwa okres lęgowy sójki.
          Sójka syberyjska: Okres lęgowy sójki syberyjskiej.
         Sroka (zwyczajna): Trwa okres lęgowy sroki
          Wrona siwa: Do kraju przylatują wrony siwe z zimowisk.
          Wrona siwa: Trwa okres lęgowy wrony siwej.
          Wrona siwa: Wrony siwe odlatują na zimowiska