PL

Wrona siwa

Wrona siwa (Corvus cornix) do niedawna była uważana za podgatunek czarnowrona (podgatunek Corvus corone cornix). Dziś wiele źródeł wymienia ją jako odrębny gatunek. Tułów jest szary, reszta jest upierzona czarno. Dziób i nogi również są czarne. Samiec i samica są tej samej wielkości. Upierzenie jest takie samo dla obu płci.

Wrona siwa(Corvus cornix)
© medianauka.pl

Europa. W Polsce jest pospolita. Można ją spotkać na brzegach lasów i pośród pól, w osiedlach ludzkich.

Jest częściowo wędrowna. Przylatuje w marcu i kwietniu, odloty w październiku i listopadzie. Jest ostrożna, ale do obecności człowieka jest przyzwyczajona. Lot powolny, wymachowy.

Jest wszystkożerna. Zjada drobne ssaki, jaja, pisklęta, owady, nasiona, odpadki, także padlinę.

Jest to gatunek monogamiczny. Gnieździ się pojedynczo na drzewach. Gniazdo zbudowane jest z patyków, wyściełane ziemią, perzem i trawami. Raz w roku w połowie kwietnia samica składa 4-6 jaj i wysiaduje przez 18-21 dni. Samiec w tym czasie karmi samicę. Pisklęta są gniazdownikami. Rodzice karmią je na początku owadami i ich larwami, później małymi ssakami i pisklętami innych ptaków. Młode opuszczają gniazdo po 28-35 dniach od wyklucia.

NE

Gatunek ten nie został jeszcze przypisany do żadnej kategorii ryzyka według kryteriów IUCN.