PL

Czarnowron

Czarnowron (Corvus corone) to gatunek ptaka z rodziny krukowatych. Jeszcze do niedawna czarnowron był traktowany jako podgatunek wrony. Czarnowron jest podobny do wrony siwej, ma jednak czarne upierzenie i bardziej płaską głowę. Ma również czarne nogi i dziób. Z kolei od gawrona różni go przede wszystkim mocniejszy dziób. Od kruka czarnowron rożni się wielkością ciała (jest mniejszy od kruka), a ogon nie jest klinowaty. Samiec i samica wyglądają podobnie.

Czarnowron (Corvus corone)
© juancarlos1969 - Fotolia.com

Występuje w Europie i Azji a także w Afryce u ujścia Nilu. Czarnowron zasiedla skraje lasów i tereny otwarte z zadrzewieniami. Lubi duże miejskie ogrody i parki. W Polsce to rzadki ptak.

Odzywa się jak wrona. Jest to krakanie. Ptak ten jest terytorialny. Chroni swojego terenu lęgowego i pokarmowego. To zasadniczo ptak osiadły. Nieliczne populacje odbywają sezonowe wędrówki.

Długość ciała wynosi 48-53 cm, a rozpiętość skrzydeł od 84 do 100 cm. Ciężar ciała wynosi od prawie 400 do 600 g.

Czarnowron poluje na bezkręgowce, w tym dżdżownice, małe ssaki, płazy, zjada też jaja ptaków i pisklęta. Dietę mięsną uzupełnia nasionami roślin.

To ptak monogamiczny. Para buduje 2-3 gniazda na drzewie. Samica składa od 2 do 5 niebieskozielonych jaj z brunatnym plamkowaniem. Okres inkubacji trwa 17-22 dni. Jaja wysiaduje samica. W tym czasie przez 10 dni samiec ją karmi. Pisklęta opuszczają gniazdo po miesiącu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Czarnowron w Polsce podlega ścisłej ochronie.