PL

Kruk

Kruk (Corvus corax) to największy ptak z rzędu wróblowych, nielicznie lęgowy w naszym kraju. Ptak ten ma silny, czarny dziób, opierzony od góry prawie do połowy jego długości. Cały upierzony jest na jednolity, czarny kolor. Widać też niebieskawy połysk. Nogi są silne, ciemne. Ogon jest klinowaty. Skrzydła są długie z wąskimi dłońmi. Na gardle pióra tworzą brodę.

Kruk(Corvus corax)
© Sunshine Photos - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie, Azji, Ameryce Północnej oraz w Afryce i na Grenlandii. W Polsce jest szeroko rozpowszechniony, spotykany na obrzeżach lasów, śródpolnych skupiskach drzew, polach uprawnych, w górach i na wybrzeżu.

Prowadzi osiadły tryb życia. Najczęściej spotyka się pary tych ptaków. Gdy jednak dane miejsce obfituje w pożywienie, spotkać można stada krucze, liczące nawet kilkadziesiąt osobników.

Kruk ma zwyczaj magazynowania pokarmu w dziuplach drzew lub pod kamieniami. Zimą spiżarnia może się znajdować w śniegu.

W odróżnieniu od innych krukowatych, kruk unika człowieka i jego osiedli.

Lata, wolno uderzając skrzydłami. W locie są też fazy szybowania. Potrafi wykonywać akrobacje w powietrzu. Czyni tak podczas lotów godowych.

Jest wszystkożerny. Zjada nasiona, owoce, różne, zwykle młode i chore zwierzęta. Kruk plądruje też gniazda, zjada resztki i padlinę.

Są to ptaki monogamiczne i łączą się w pary na całe życie. Zakładają gniazdo na drzewach, słupach wysokiego napięcia, a także na skałach. Gniazdo zbudowane jest z patyków i ziemi. Wyściełane jest trawą oraz sierścią. Samica w marcu składa 4-6 jaj. To ona wysiaduje jaja przez 20-21 dni. Pisklęta wykluwają się ślepe i nagie. Samica musi je więc ogrzewać. Potrafią latać po 5-7 tygodniach od chwili wyklucia. Samodzielność uzyskują po 4-6 miesiącach. Młode przystępują do rozrodu po 3 latach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podlega w Polsce częściowej ochronie.

To największy przedstawiciel rzędu wróblowych.