PL

Orzechówka

Orzechówka (Nucifraga caryocatactes) to ptak krukowaty o dużej głowie, bardzo silnym dziobie, krótkim ogonie. Upierzenie jest brązowe w jasne plamki na prawie całym ciele. Czarne są tylko skrzydła, ogon i czapeczka na głowie. Pióra pod ogonem są białe. Białe są też zakończenia sterówek. Brak dymorfizmu płciowego.

Orzechówka(Nucifraga caryocatactes)
© katpaws - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie i Azji. W Polsce jest obecny na północnym-wschodzie i na obszarach górskich, a także wyspowo w centralnej Polsce. Gdy występują naloty osobników syberyjskich orzechówki długodziobej, ptak ten pojawia się na terenie całego kraju. Zamieszkuje lasy świerkowe, sosnowe, jodłowe i mieszane.

Prowadzi osiadły tryb życia. Gdy ma miejsce nieurodzaj nasion drzew iglastych, ptaki migrują za pokarmem za zachód. Poza okresem lęgowym orzechówki łączą się w stada. Najczęściej można orzechówkę zaobserwować jesienią tam, gdzie występują skupiska leszczyny.

Ptak ten zjada głównie nasiona drzew iglastych, a także orzechy laskowe. Te ostatnie, jak również nasiona limby, magazynuje w ziemi i dziuplach. W okresie wiosny i lata zjada także bezkręgowce. Zimą ptaki te korzystają ze swoich zapasów.

Orzechówka wyprowadza jeden lęg w roku. Gniazduje wysoko na drzewach iglastych. Samica pod koniec marca lub w pierwszej połowie kwietnia składa (2) 3-4 (5) jaj. Jaja wysiaduje samiec i samica (co jest wyjątkowe w świecie krukowatych). Samiec pomaga też samicy w ogrzewaniu piskląt i ich karmieniu. Inkubacja trwa 18-19 dni. Zdolność do lotu młode uzyskują po 24-25 dniach. Po 2-4 miesiącach młode orzechówki stają się samodzielne.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce gatunek ten podlega ścisłej ochronie.

Ptak ten przyczynia się do rozprzestrzeniania limby w ekosystemie górskim. Nasiona tego drzewa orzechówka gromadzi w różnych kryjówkach. Jeden ptak może zebrać nawet 100 000 nasion limby na zimę. Część z nich nie odnajduje i dzięki temu nasiona mogą kiełkować.