logo

Wieszczek

Wieszczek (Pyrrhocorax graculus) to wysokogórski ptak krukowaty, wielkości kawki. Ptak ten ma małą głowę i niewielki, żółty dziób, który u młodych osobników jest ciemny. Upierzenie jednolicie czarne. Nogi mają pomarańczowy kolor.

Zamieszkuje góry Europy i Azji na granicy lasu i wiecznego śniegu. W zimie pojawia się także w bliskości ludzkich zabudowań. Ptak ten niegdyś gniazdował w Tatrach. Od zakończenia II wojny światowej zanotowano zaledwie kilka obserwacji w Polsce.

Jest gatunkiem osiadłym, choć w okresie zimy migruje w niższe partie gór. Żyje w niewielkich stadach. Nie jest płochliwy.

Wykorzystuje podczas lotu wstępujące prądy powietrza. Ptak ten więc często szybuje i krąży.

Poluje na owady i inne bezkręgowce, płazy, gady, drobne ssaki, jaja i pisklęta ptaków. Zjada też nasiona i owoce roślin. Zimą nie gardzi resztkami pozostawionymi przez ludzi.

Jest to ptak monogamiczny, nierzadko przez wiele sezonów rozrodczych. Wyprowadza jeden lęg w roku. Gniazduje w jaskiniach i szczelinach skalnych, czasem w zupełnej ciemności. Budową gniazda zajmuje się samica. Samiec dostarcza budulca. Gniazdo może być wykorzystywane przez kilka lat. W zniesieniu 3-6 jaj. Samica sama wysiaduje jaja przez 17-21 dni. Samiec przynosi jej w tym czasie pokarm. Młode lotność uzyskują po 29-31 dniach, mimo to przez 10 dni pozostają jeszcze w gnieździe.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.

To jedyny ptak żyjący wysoko w górach, który nie boi się człowieka. Na alpejskich szlakach ptak ten chętnie je nawet z ręki.