PL

Strzyżyk zwyczajny

Strzyżyk zwyczajny (Troglodytes troglodytes) to jeden z naszych najmniejszych ptaków, dużo mniejszy od wróbla. Ubarwienie brązowawe, jaśniejsze od spodu, z delikatnym rysunkiem. Nad okiem znajduje się delikatna, jasna brew. Ma krępą budowę ciała i zaokrąglone skrzydła. Ogon jest krótki, zadarty w górę. Samiec i samica wyglądają podobnie.

Strzyżyk zwyczajny (Troglodytes troglodytes)
© Steve Byland - Fotolia.com

To liczny ptak lęgowy, spotykany na terenie całego kraju. Zimą ptak ten jest mniej liczny. Ogólnie zajmuje obszary półkuli północnej, a więc Europę, Azję i Amerykę Północną. Zamieszkuje lasy, zadrzewienia, zakrzewienia, czasem parki i ogrody.

Prowadzi skryty tryb życia. Jest gatunkiem częściowo wędrownym. Migrują gatunki zamieszkujące północ obszaru występowania. Są samotnikami. Podczas mrozów jednak nocują gromadnie.

Zjada owady i pajęczaki. Dietę uzupełnia kijankami żab i małymi rybami. Pokarmu szuka na liściach drzew, pniach oraz na ziemi.

W ciągu roku ptak ten wyprowadza dwa lęgi. Więź między partnerami jest krótka i obejmuje tylko jeden lęg. Samce są poligamiczne. To one zaczynają budowę gniazda lub nawet kilku gniazd jednocześnie. Samica pomaga je skończyć. Gniazdo to kula z bocznym wejściem. Budulec stanowi trawa, mech, liście. Pióra i włosie stanowią wyściółkę. Samica składa 4-8 jaj, pierwszy raz w kwietniu. Po 2 tygodniach od usamodzielnienia się piskląt samica przystępuje drugi raz do lęgów. Okres inkubacji trwa 12-20 dni. Jaja wysiaduje samica. Pisklętami zajmuje się samica, samiec jej w tym pomaga. Pisklęta usamodzielniają się po 2-3 tygodniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten jest objęty ścisłą ochroną.