PL

Szlamnik

Szlamnik, szlamnik rdzawy (Limosa lapponica) to gatunek ptaka z rodziny bekasowatych, podobny do rycyka, choć ma od niego bardziej krępą budowę ciała, krótsze nogi, a dziób jest lekko zadarty. Na kuprze występuje biała plama, która sięga do grzbietu. W szacie godowej szyja i głowa i spód ciała są rdzawe, u samicy rdzawobeżowe i kreskowane. Dziób i nogi czarne. Nasada dzioba jaśniejsza. W szacie spoczynkowej wierzch ciała jest beżowoszary z ciemnym kreskowaniem, a spód biały z plamkami.

Szlamnik (Limosa lapponica)
© schaef - Fotolia.com

Szlamnik występuje w Europie i Azji, Afryce, Australii i Ameryce Północnej (Alaska), a także na wielu oceanicznych wyspach. Zamieszkuje arktyczną tundrę, preferuje tereny bagniste, torfowiska. W Polsce pojawia się podczas przelotów.

Podczas brodzenia w płytkiej wodzie szlamnik zanurza w niej głowę i szyję.

Długość ciała wynosi 36-42 cm, rozpiętość skrzydeł 64-74 cm, a ciężar ciała 230-490 g.

Poluje na owady, mięczaki, pierścienice i skorupiaki. Bardzo rzadko zjada małe ryby, a także nasiona i owoce roślin.

Wyprowadza jeden lęg w roku. Gniazdo to zagłębienie w suchym podłożu z wyściółką roślinną. Na przełomie maja i czerwca samica składa 3-4 jaja, które wraz z samcem wysiaduje przez 21-22 dni. Samiec częściej siedzi w gnieździe niż samica. Pisklęta są zagniazdownikami. Po miesiącu są już zdolne do lotu.

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Gatunek ten podlega w Polsce ochronie ścisłej.