Tilapia nilowa

Tilapia nilowa (Oreochromis niloticus) to gatunek ryby z rodziny pielęgnicowatych. Ma wygrzbiecone ciało o krępej budowie. Głowa jest dość duża. Tilapia ma pojedynczą, długą płetwę grzbietową. Płetwy piersiowe mają duże rozmiary. Ciało srebrzyste po bokach, oliwkowozielone z wierzchu, spód jaśniejszy. W okresie rozrodczym boki i brzuch samca są różowawe, a płetwy czerwone.

Tilapia nilowa (Oreochromis niloticus)
© puthuchon - Fotolia.com

Naturalny obszar występowania to Afryka, Półwysep Arabski, Izrael. Występuje w Jeziorze Tyberiadzkim, gdzie jest czasem nazywana rybą św. Piotra. W celach hodowlanych, a także akwarystycznych została introdukowana w Europie i Ameryce Północnej, a także innych rejonach Azji. Dziś prawdopodobnie w Polsce nie występuje. Występuje w rzekach i jeziorach.

Tilapia nilowa osiąga 50 cm długości ciała. Nie przekracza 1,5 kg wagi ciała.

To ryba wszystkożerna.

Młode stają się dojrzałe płciowo już w pierwszym roku życia. Samica składa ikrę do dołka wykopanego w dnie. Jaj pilnuje samiec.

Nie ma ochrony w Polsce na ten gatunek. Nie można nim zarybiać otwartych zbiorników.