Sklep naukowy

Pielęgnice, pielęgnicowate (Cichlidae)

Pielęgnice, pielęgnicowate (Cichlidae) to duża rodzina ryb słodkowodnych, należących do rzędu okoniokształtnych, do której zaliczamy około 1500 gatunków sklasyfikowanych w 198 rodzajach. Dokładna liczba gatunków nie jest znana.

Pielęgnice mają na ogół wysokie, lekko bocznie spłaszczone ciało, z płetwami średniej wielkości. Istnieją też gatunki o innej budowie ciała. Dużo gatunków charakteryzuje się żywym ubarwieniem.

Barwniak czerwonobrzuchyBarwniak czerwonobrzuchy (Pelvicachromis pulcher)

Barwniak czerwonobrzuchy (Pelvicachromis pulcher) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny pielęgnicowatych, spotykany także w akwariach.

Frontoza, pyszczak hełmiastyFrontoza, pyszczak hełmiasty (Cyphotilapia frontosa)

Frontoza, pyszczak hełmiasty (Cyphotilapia frontosa) to gatunek ryby słodkowodnej, zaliczanej do rodziny pielęgnic.

Paletka, dyskowiecPaletka, dyskowiec (Symphysodon aequifasciatus)

Paletka, dyskowiec (Symphysodon aequifasciatus) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny pielęgnic o bardzo silnie spłaszczonym bocznie ciele.

Pielęgnica MeekaPielęgnica Meeka (Cichlosoma meeki)

Pielęgnica Meeka (Cichlosoma meeki) to gatunek ryby z rodziny pielęgnicowatych. Wierzch ciała i boki szarawe, z pionowymi, mniej wyraźnymi ciemnymi pręgami i jedną wzdłuż linii bocznej.

Pielęgnica pawiookaPielęgnica pawiooka (Astronotus ocellatus)

Pielęgnica pawiooka (Astronotus ocellatus) to ryba z rodziny pielęgnicowatych. Ma wysokie, brązowe, albinotyczne lub czerwonawe ciało z pomarańczowym, czerwonym wzorem po bokach.

Pielęgniczka RamirezaPielęgniczka Ramireza (Mikrogeophagus ramirezi)

Pielęgniczka Ramireza (Mikrogeophagus ramirezi) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny pielęgnicowatych.

Pyszczak złocistyPyszczak złocisty (Melanochromis auratus)

Pyszczak złocisty (Melanochromis auratus) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny pielęgnicowatych z Jeziora Malawi w Afryce.

Skalar, żaglowiec skalarSkalar, żaglowiec skalar (Pterophyllum scalane)

Skalar, żaglowiec skalar (Pterophyllum scalane) to ryba okoniokształtna z rodziny pielęgnicowatych, często spotykana w akwariach.

Tilapia nilowaTilapia nilowa (Oreochromis niloticus)

Tilapia nilowa (Oreochromis niloticus) to gatunek ryby z rodziny pielęgnicowatych. Ma wygrzbiecone ciało o krępej budowie.

Nazwa rodziny
Pielęgnice, pielęgnicowate (Cichlidae)
Azja, Afryka, Ameryka Północna, Ameryka Południowa.
Gromada: Ryby kostnoszkieletowe (Osteichtyes)
Rząd: Okoniokształtne (Perciformes)
Rodzina: Pielęgnice, pielęgnicowate (Cichlidae)
Długość ciała
Długość ciała od 2,5 cm do 90 cm.

• Akara pomarańczowopłetwa (Aequidens rivulatus)
  • Pielęgniczka kakadu (Apistogramma cacatuoides)
  • Akara z Maroni (Cleithracara maronii)
  • Żółtaczek indyjski (Etroplus maculatus)
  • Barwniak dwuplamy (Hemichromis bimaculatus)
  • Naskalnik Dickfelda (Julidochromis dickfeldi)
  • Labidochromis caeruleus
  • Pielęgnica skośnopręga (Mesonauta festivus)
  • Metriaclima estherae
  • Księżniczka z Burundi, Lirniczka (Neolamprologus brichardi)
  • Szczelinowiec Leleupa (Neolamprologus leleupi)
  • Muszlowiec wielopręgi (Neolamprologus multifasciatus)
  • Gębacz wielobarwny "Wiktoria" (Pseudocrenilabrus multicolor victoriae)
  • Pielęgnica Eliota (Thorichthys ellioti)
  • Tropheus duboisi

Ryby te występują w wodach śródlądowych Afryki, Ameryki Południowej i Środkowej, a także Azji. Bardzo dużo gatunków to endemity. W Afryce ponad 99% pielęgnicowatych to gatunki endemiczne, spotykane tylko w jednym zbiorniku! Ponad 200 gatunków pielęgnic stwierdzono w Jeziorze Wiktorii, około 170 w jeziorze Tanganika. W Malawi żyje około 450 gatunków! W Ameryce Południowej około 300 gatunków żyje w rzekach. Niektóre gatunki tolerują słonawą i słoną wodę.

Ryby te osiągają rozmiary od 2,5 cm do 90 cm długości ciała. Po obu stronach pyska znajduje się pojedyncze nozdrze. Linia boczna składa się z dłuższej części górnej i krótszej części dolnej (tylnej). Ta druga może być podwójna lub potrójna. Ryby te charakteryzuje również budowa kości gardłowych oraz mięśni gardła. Zęby gardłowe są bardzo zróżnicowane.

Gody są poprzedzone zalotami samców, które w tym okresie stają się bardziej kolorowe. Gębacze (pyszczaki) noszą ikrę w pysku. Niektóre gatunki budują tarlisko. Samice gatunków amerykańskich i azjatyckich składają ikrę na dnie. Gatunki afrykańskie to zwykle gębacze, pozostałe ukrywają ikrę w zakamarkach. Samiec i samica opiekują się jajami. Zdarza się, że opieka rodzicielska trwa nawet wówczas, gdy narybek jest już samodzielny. Są gatunki, które noszą rozwijające się jaja, a także larwy w pysku.

Ryby te są przystosowane do przyjmowania bardzo różnorodnego pokarmu, bakteryjnego, roślinnego po zwierzęcy w postaci innych ryb.

Niestety cała grupa z Jeziora Wiktorii jest zagrożona wymarciem. Tilapie mają pewne znaczenie gospodarcze (konsumpcyjne).

To bardzo efektowne i poszukiwane ryby do domowych akwariów. W Polsce najczęściej są hodowane skalary, paletki, pielęgnice i pielęgniczki.

Zdjęcia i grafiki - galeria