Barwniak czerwonobrzuchy

Barwniak czerwonobrzuchy (Pelvicachromis pulcher) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny pielęgnicowatych, spotykany także w akwariach. Na ogonie i płetwie grzbietowej występują ciemne plamki. Samiec jest nieco większy od samicy i mniej barwny. Jego płetwy grzbietowa i odbytowa są dłuższe i ostro zakończone. Samica na brzuchu ma dużą wiśniową plamę. Znana jest odmiana albinotyczna.

Barwniak czerwonobrzuchy (Pelvicachromis pulcher)
© EcoView - Fotolia.com

To afrykańska ryba występująca w Beninie, Kamerunie i Nigerii. Zamieszkuje płytkie wody płynące o powolnym nurcie. Można ją także spotkać w wodach słonawych u ujścia rzek.

Samiec, szczególnie podczas tarła, przejawia zachowania terytorialne.

Maksymalna długość ciała to 11 cm.

To bardzo opiekuńcze ryby. Potomstwem opiekuje się samiec i samica. Samica składa do 100 jaj.

Gdy do akwarium wpuścimy żywe rozwielitki, ryby traktują je jak własne potomstwo i starają się nimi opiekować.

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Informacje ogólne o gatunku: Młode osobniki są spokojne, dorosłe, szczególnie samce są agresywne. Trzymamy parę w akwarium. Można łączyć z rybami stadnymi zasiedlającymi górną strefę akwarium.

Rodzaj akwarium i wyposażenie: Dla pary akwarium powinno mieć pojemność 100 litrów. Stosujemy piaszczyste podłoże. Resztki organiczne usuwamy na bieżąco. Akwarium obsadzamy w kępach roślinami twardolistnymi. Budujemy kryjówki z korzeni, łupin kokosa, stosujemy groty. Raz w tygodniu wymieniamy do 20% wody.

Inne warunki chowu: Odczyn pH 6-7, twardość 7-12 °n.

Temperatura: 23-25 °C.

Pokarm: Podajemy żywy i suchy pokarm.

Rozmnażanie: Rozród odbywa się w naturalnie dobranych parach.