Skalar, żaglowiec skalar

Skalar, żaglowiec skalar (Pterophyllum scalane) to ryba okoniokształtna z rodziny pielęgnicowatych. Ciało jest silnie spłaszczone bocznie. Ryba ta ma kształt w ogólnym zarysie trójkąta, a to dzięki bardzo wysokim płetwom grzbietowej i ogonowej. Płetwy brzuszne są przekształcone w długie wąsy. Ciało zwykle jest srebrzyste z kilkoma poprzecznymi smugami.

Skalar, żaglowiec skalar (Pterophyllum scalane)
© Henryk Olszewski - Fotolia.com

Ryba ta pochodzi z Ameryki Południowej. Spotykana jest w dorzeczu amazonki, Orinoko oraz Essequibo. Lubi wody stojące i wolno płynące.

To ryba o dość spokojnym usposobieniu, żyjąca w stadach.

Skalar dorasta do 15 cm długości ciała.

Poluje na narybek, drobną faunę wodną, jest też kanibalem.

Przed tarłem skalary kojarzą się w pary. Przed złożeniem ikry oczyszczane są z glonów liście, na których samica składa jaja. Samica może złożyć od 200 do 400 (maksymalnie 1000 jaj). Rodzice opiekują się ikrą i narybkiem.

W akwariach ryby te nie przejawiają instynktu opiekuńczego nad potomstwem.

W akwarystyce spotyka się wiele odmian barwnych, w tym czarną i dymną.

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Informacje ogólne o gatunku: Jest to ryba dość łatwa w hodowli. Trzymamy minimum 5 sztuk w jednym akwarium.

Rodzaj akwarium i wyposażenie: Najczęściej stosujemy akwarium o pojemności minimum 200 l, o wysokości minimum 45 cm. Stosujemy nasadzenia z roślin szerokolistnych oraz pływających, dno dekorujemy korzeniami, gałęziami, pozostawiamy jednak wolną przestrzeń. Konieczne dość silne oświetlenie, najlepiej rozproszone.

Inne warunki chowu: woda średnio twarda lub twarda (9-15°n). pH wody: 6,2-6,8. Wodę w ilości do 20% regularnie wymieniamy (raz na tydzień).

Temperatura: Utrzymujemy temperaturę 24-26°C.

Pokarm: Karmimy żywym pokarmem lub mrożonym. Dietę uzupełniamy granulatem lub płatkami.

Rozmnażanie: Samiec i samica muszą się dobrać samoistnie. Dla takiej pary przygotowujemy zbiornik tarliskowy o pojemności około 100 litrów z gąbkowym filtrem oraz substrat dla ikry. Woda w zbiorniku powinna być miękka. Po tarle samca i samicę odławiamy. Larwy wylęgają się po 2 dniach. Już po tygodniu pływają i żerują. Karmimy je pyłem (pierwotniakami wrotki, oczlika).