logo

Paletka, dyskowiec

Paletka, dyskowiec (Symphysodon aequifasciatus) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny pielęgnic o bardzo silnie spłaszczonym bocznie ciele. Przypomina dysk. Płetwy grzbietowa i odbytowa są dość długie. Brak dymorfizmu płciowego. Tylko podczas tarła widać, że pokładełko samca jest cieńsze i krótsze. Wyhodowano setki odmian barwnych tego gatunku. To piękna ryba akwariowa.

Gatunek ten występuje w Brazylii, Peru i Kolumbii w Ameryce Południowej. Naturalnym środowiskiem występowania są rzeki z wolnym nurtem.

Paletki prowadzą stadny tryb życia.

Dyskowiec dorasta do 20 cm długości ciała.

Samica paletki składa jaja. Pod wpływem zmian hormonalnych skóra tarlaków produkuje wydzielinę, która zmienia nieco kolor ciała na ciemniejszy. Wydzielina ta jest odżywcza i larwy żywią się nią. Larwy mają na głowie gruczoły cementowe. Młode paletki mają wydłużony kształt.

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Parametry i informacjeOpis
Informacje ogólne o gatunku Paletki to ryby o spokojnym usposobieniu. Nie jest zbyt ruchliwa. Prowadzi stadny tryb życia. Trzymamy minimum 5 osobników. Jest ryba podatną na stres i choroby.
Rodzaj akwarium i wyposażenie Akwarium o pojemności 250 litrów na 5 osobników. Nie sadzimy roślin, zatapiamy gałęzie i korzenie. Stosujemy wydajny filtr z wkładem biologicznym oraz napowietrzacz.
Inne warunki chowu Woda o twardości: 7-12 °n, odczyn pH 6-7. Dwa razy w tygodniu podmieniamy do 20% wody.
Temperatura27-29 °C.
PokarmJest wszystkożerną rybą. Karmimy mrożonkami i karmą suchą. Stosujemy też karmę roślinną (szpinak, groszek, spirulina).
RozmnażanieSamica ma silny instynkt macierzyński. Do rozrodu konieczna jest samoistnie dobrana para.
Ograniczenia prawne