Pielęgniczka Ramireza

Pielęgniczka Ramireza, pielęgniczka motylowa (Mikrogeophagus ramirezi) to gatunek ryby słodkowodnej z rodziny pielęgnicowatych. Samiec jest większy od samicy i bardziej kolorowy. Znane są odmiany złote i niebieskie, a także albinotyczne. W ostatnim czasie w hodowli pojawiły się odmiany welonowe.

Pielęgniczka Ramireza (Mikrogeophagus ramirezi)
© cynoclub - Fotolia.com

W naturze ryba ta występuje w Ameryce Południowej w Wenezueli.

Ma spokojne usposobienie, chociaż samce czasem atakują się nawzajem. Ryba ta żyje około 2 lat.

Pielęgniczka Ramireza osiąga rozmiary 5-7 cm długości ciała. W płetwie grzbietowej samca znajdują się wydłużone promienie. Przez oko samca biegnie pionowa czarna przepaska. Czarna plama występuje też na przedzie płetwy grzbietowej i po bokach ciała. Brzuch samicy jest różowy lub wiśniowy. Na ciele samicy znajdują się niebieskie plamki.

Jest wszystkożerna.

Ikra składana jest na czystym, płaskim kamieniu albo w dołku w dnie zbiornika. Wylęgiem opiekują się samiec i samica. Z tarła uzyskuje się 100-200 sztuk narybku.

W hodowlach opieka rodziców jest rozwinięta do tego stopnia, że ryby te mogą się zaopiekować przypadkowo nawet żywymi rozwielitkami.

akwarium

Hodowla - informacje dla akwarystów

Informacje ogólne o gatunku: To dość łagodna ryba. Jest wrażliwa na choroby, przekarmienie, monodietę i zatrucia.

Rodzaj akwarium i wyposażenie: Stosujemy akwarium 40-50 litrowe z różnorodną roślinnością, z korzeniami, gałęziami i innymi ozdobami, płaskimi kamieniami. W niektórych miejscach dno zsyłamy dębowymi lub bukowymi liśćmi. Oświetlenie tonujemy wodną roślinnością pływającą. Podłoże piaskowe lub żwirowe, ciemne. Woda musi być krystalicznie czysta.

Inne warunki chowu: Woda miękka lub średnio twarda. pH - 6-7,2. Wodę regularnie podmieniamy 920% tygodniowo).

Temperatura: Utrzymujemy temperaturę wody 24-26 °C.

Pokarm: Jest to ryba wszystkożerna. Stosujemy różne karmy z przewagą pochodzenia zwierzęcego.

Rozmnażanie: