PL

Tołpyga biała

Tołpyga biała (Hypophthalmichthys molitrix) to gatunek ryby z rodziny karpiowatych, jedna z naszych największych ryb. Ciało jest długie, bocznie spłaszczone. Małe oczy są bardzo nisko osadzone (poniżej pyska). Tołpyga z wierzchu jest ciemna, z boków i od spodu ryba ta jest biała lub szara. Łuska jest drobna. Zęby gardłowe są ułożone w jednym szeregu.

Tołpyga biała (Hypophthalmichthys molitrix)
© Sergey Goruppa - Fotolia.com

Tołpyga biała pochodzi z Azji. Występuje w Chinach i w dorzeczu Amuru. Do Polski została sprowadzona w drugiej połowie XX wieku. U nas żyje w większych rzekach (Wisła, Odra), a także w dużych zbiornikach wody stojącej. Wiosną pływa na głębinach, latem bliżej powierzchni.

Ryba ta bardzo szybko rośnie. Odżywia się wyłącznie planktonem roślinnym, którym inne ryby się nie odżywiają. Ze względu na to jest to cenna ryba użytkowa. Zapobiega też kwitnieniu wody.

Tołpyga odżywia się planktonem roślinnym.

Gatunek ten krzyżuje się z tołpygą pstrą (Hypophthalmichthys nobilis).

NT

Gatunek ten bliski zagrożenia wymarciem. Ma status NT w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Rybę tę nie obejmuje okres ochronny ani rozmiar ochronny.

Największy okaz złowiony w Polsce mierzył 144 cm i ważył 54 kg.

Długość przewodu pokarmowego jest kilkakrotnie większa niż długość samej ryby.

Mięso tej ryby jest wyśmienite. W Azji odławia się znaczne ilości tołpygi.