PL

Trociniarka czerwica

Trociniarka czerwica (Cossus cossus) to największy i najbardziej pospolity motyl z rodziny trociniarkowatych w Polsce. Ciało i skrzydła są szare. Na skrzydłach wystepują ciemne prążki, które wyglądają jak drobne pęknięcia. Tułów jest nieco ciemniejszy i ma ciemną przepaskę. Samice są większe od samców. Ćma ta jest dużo większa od podobnej trociniarki południcy. Gąsienica to prawdziwy gigant, może dorastać nawet do 10 cm długości! Jest czerwonobrązowa i ma czarną głowę.

Trociniarka czerwica(Cossus cossus)
© Henrik Larsson - Fotolia.com

Ćma ta występuje na terenie całej Polski i Europy, nawet w dużych aglomeracjach. Preferuje lasy liściaste, parki i ogrody.

To nocny motyl. Chętnie przylatuje do światła. Zimuje w stadium gąsienicy. Gąsienice pachną octem drzewnym.

Gąsienica żeruje w drewnie drzew liściastych takich jak na przykład brzoza, wierzba, topola, dąb. Można ją też znaleźć na drzewach owocowych. Z otworów w korze drzew, w którym żerują gąsienice, wypadają trociny. Gąsienica nie gardzi też innymi gąsienicami i poczwarkami. Dorosłe owady mają zredukowaną ssawkę i nie są w stanie pobierać pokarmu.

Olbrzymia gąsienica tworzy oprzęd, zwykle na pniu, i w nim się przepoczwarza. Rozwój trwa do 3 lat.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem.

To największa krajowa trociniarka. Wrażenie robi gąsienica, która może mieć nawet 10 cm długości!