Trociniarkowate

Trociniarkowate (Cossidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 700 gatunków. W Polsce żyją zaledwie 4 gatunki z tej rodziny owadów. Motyle te zaliczamy do ciem.

To zwykle dość duże motyle o szarym, brązowym, białym lub kremowym ubarwieniu z marmurkowym lub prążkowanym rysunkiem. Tułów jest mocno zbudowany, owłosiony, odwłok duży. Skrzydła są wydłużone, w spoczynku układane wzdłuż odwłoka. Ssawki u owadów dorosłych nie występują lub są mocno zredukowane. Larwy są zwykle brązowe, z dobrze wyodrębnioną głową, z dużymi żuwaczkami i szczecinkami. Oczy zwykle duże, czułki dość krótkie. Australijskie gatunki mają bardzo długie czułki.

Owady te są obecne na terenie całego kraju. Za dnia można je obserwować na pniach lub liściach drzew i krzewów. Występują w lasach, parkach, sadach, ogrodach.

To motyle o nocnej aktywności. Larwy trociniarkowatych drążą głębokie tunele w drewnie. Zazwyczaj żyją w pniach, gałęziach, a nawet w korzeniach drzew i krzewów. Zimują gąsienice w drewnie. Motyle te przylatują nocą do światła.

Samica składa jaja na ziemi lub na korze drzew. Gąsienica przed przepoczwarzeniem wygryza w drewnie specjalną komorę. Rozwój może trwać nawet 4 lata.

Larwy odżywiają się zazwyczaj drewnem. Część żeruje na trzcinie pospolitej.

Niektóre motyle z tej rodziny są szkodnikami drzew w lasach, także na plantacjach kawy, herbaty i kakao.

Larwy niektórych gatunków australijskich to przysmak tubylców.
Zaledwie kilka gąsienic żerujących w jednym drzewie może doprowadzić do jego śmierci.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu torzyśniada kasztanówki.
         Okres lotu trociniarki czerwicy.

Motyle dzienne Polski — quiz

2024-01-22

Co to jest efekt motyla?
Co motyl ma wspólnego z efektem motyla? Czy rzeczywiście drobna zmiana w układzie może wywołać katastrofalne skutki? Co ma wspólnego efekt motyla z teorią chaosu?