Trociniarkowate

Trociniarkowate (Cossidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 700 gatunków. W Polsce żyją zaledwie 4 gatunki z tej rodziny owadów. Motyle te zaliczamy do ciem.

To zwykle dość duże motyle o szarym, brązowym, białym lub kremowym ubarwieniu z marmurkowym lub prążkowanym rysunkiem. Tułów jest mocno zbudowany, owłosiony, odwłok duży. Skrzydła są wydłużone, w spoczynku układane wzdłuż odwłoka. Ssawki u owadów dorosłych nie występują lub są mocno zredukowane. Larwy są zwykle brązowe, z dobrze wyodrębnioną głową, z dużymi żuwaczkami i szczecinkami. Oczy zwykle duże, czułki dość krótkie. Australijskie gatunki mają bardzo długie czułki.

Torzyśniad kasztanówkaTorzyśniad kasztanówka PL

Zeuzera pyrina

To jedna z najpiękniejszych naszych ciem, o białym ubarwieniu z ciemnymi plamkami, pospolita w całym kraju. Jest dość dużym motylem o białym ubarwieniu z ciemnymi plamkami. Pierwsza para skrzydeł jest dość wąska.

Trociniarka czerwicaTrociniarka czerwica PL

Cossus cossus

o największa i najbardziej pospolita ćma z rodziny trociniarkowatych w Polsce. Gąsienica to gigant. Dorasta do 10 cm długości. Ciało i skrzydła są szare. Na skrzydłach wystepują ciemne prążki, które wyglądają jak drobne pęknięcia.

• Prionoxystus robiniae
  • Zeuzera coffeae

Owady te są obecne na terenie całego kraju. Za dnia można je obserwować na pniach lub liściach drzew i krzewów. Występują w lasach, parkach, sadach, ogrodach.

To motyle o nocnej aktywności. Larwy trociniarkowatych drążą głębokie tunele w drewnie. Zazwyczaj żyją w pniach, gałęziach, a nawet w korzeniach drzew i krzewów. Zimują gąsienice w drewnie. Motyle te przylatują nocą do światła.

Samica składa jaja na ziemi lub na korze drzew. Gąsienica przed przepoczwarzeniem wygryza w drewnie specjalną komorę. Rozwój może trwać nawet 4 lata.

Larwy odżywiają się zazwyczaj drewnem. Część żeruje na trzcinie pospolitej.

Niektóre motyle z tej rodziny są szkodnikami drzew w lasach, także na plantacjach kawy, herbaty i kakao.

Larwy niektórych gatunków australijskich to przysmak tubylców.
Zaledwie kilka gąsienic żerujących w jednym drzewie może doprowadzić do jego śmierci.

Torzyśniad kasztanówka: Okres lotu torzyśniada kasztanówki.
         Trociniarka czerwica: Okres lotu trociniarki czerwicy.