PL

Trzmiel gajowy

Trzmiel gajowy (Bombus lucorum) to bardzo podobny do trzmiela ziemnego owad z rodziny pszczołowatych o krępej budowie ciała, pokryty gęsto włosiem. Na ciele występują żółte i białawe paski. W odróżnieniu od trzmiela ziemnego ma cytrynowożółtą przepaskę, która kończy się u nasady skrzydeł. Czułki cienkie, nitkowate.

Długość: 18-21 mm (matka), 9-16 mm (robotnica), 14-16 mm (samiec)

Trzmiel gajowy (Bombus lucorum)

Zamieszkuje Europę i Azję oraz Amerykę Północną. To trzmiel polan, zagajników, skrajów lasów. W Polsce występuje na terenie całego kraju.

Gnieździ się w ziemi. Do gniazda prowadzi krótki tunel. Rodzina tego gatunku może być bardzo liczna. Nie jest tak bardzo agresywna. Kolonia jest jednosezonowa.

Bardzo lubi wrzos zwyczajny, wierzbówkę kiprzycę, malinę i borówki.

Samica matka zakłada wczesną wiosną podziemne gniazdo, wyścielane mchem. Buduje komórkę z wosku, do której składa jaja i napełnia ją pyłkiem. Pyłkiem napełnia także sąsiednią komórkę jako formę zapasu pokarmu. Z jaj po kilku dniach wylęgają się larwy, które po 8-10 dniach przędą kokony. Po 2-3 tygodniach wychodzą z nich pierwsze robotnice. Dalej to one rozbudowują gniazdo. Samce pojawiają się pod koniec sierpnia lub we wrześniu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. W Polsce jest to gatunek chroniony.

Pasożytem gniazdowym tego gatunku jest trzmielec gajowy. Podrzuca on swoje potomstwo do gniazda trzmiela gajowego w celu wychowania potomstwa.