PL

Trzmiel ziemny

Trzmiel ziemny (Bombus terrestris) to pospolita krajowa błonkówka. Ciało pękate, pokryte włoskami w kolorze czarnym z pomarańczową przepaską na przedzie tułowia i na drugim pierścieniu odwłoka. Dwa ostatnie segmenty odwłoka mają białe owłosienie. Odróżnienie tego gatunku od innych trzmieli jest niezwykle trudne. Specjaliści odróżniają gatunki po przydatkach płciowych samców, które mają różną budowę u różnych gatunków.

Trzmiel ziemny(Bombus terrestris)
© Eric Isselée -Fotolia.com

To owad Europy, Azji i północnej części Afryki. Zasiedla głównie otwarte tereny różnego rodzaju. Trzmiel ziemny występuje także w lasach.

Okres lotu osobników dorosłych trwa od marca do października. Tworzy duże społeczności, liczące sobie nawet 600 osobników.

Osiąga długość ciała do 2 cm (królowa), 1,7 cm (robotnica), 1,6 cm (samiec). Rysek osiąga długość 8 mm.

Trzmiele ziemne odżywiają się pyłkiem i nektarem kwiatowym.

Trzmiel ziemny zakłada gniazda najczęściej w ziemi, zwykle w norach opuszczonych przez gryzonie. Gniazdo ma bezładną budowę, komórki z wosku są chaotycznie rozmieszczone. Zapłodnienie królowej następuje jesienią. Królowa zimuje i zakłada nowe królestwo wiosną. Samce powstają z jaj niezapłodnionych.

To dość pospolity trzmiel w naszym kraju. Jest jednak objęty ochroną częściową. Pełni ważną rolę w zapylaniu roślin. Liczebność tego owada spada.

Spośród wszystkich krajowych trzmieli, ten tworzy największe grupy społeczne. Rój może sobie liczyć nawet 600 osobników.

Czy trzmiel ziemny żądli?

Trzmiel żądli niezwykle rzadko, tylko w swojej obronie, gdy na przykład przypadkowo go nadepniemy. Użądlenie trzmiela jest bolesne.

Czy trzmiel to bąk?

Bąk to potoczna nazwa trzmiela. W rzeczywistości bąk to muchówka. Najbardziej znany jest chyba bąk bydlęcy.

Czy prowadzi się hodowle trzmiela ziemnego?

Tak.