Trzpiennikowate

Trzpiennikowate (Siricidae) to rodzina owadów z rzędu błonkówek, która liczy dziś około 100 gatunków. W Polsce żyje 9 gatunków z tej rodziny owadów skupionych w 4 rodzajach.

To duże błonkówki o wydłużonym ciele z masywnym odwłokiem. Samice na jego końcu mają długie pokładełko. Czułki są nitkowate i dość długie. Dość często kolory ciała to żółty, pomarańczowy i ciemny, upodobniające je do żądłówek. Skrzydła trzpiennikowatych podczas spoczynku układają się zwykle wzdłuż ciała. Larwy są żółte lub białe i są ślepe.

Owady te zamieszkują półkulę północną. W Polsce można je spotkać na terenie całego kraju. Najczęściej są spotykane w lasach.

Samica za pomocą długiego pokładełka składa jaja wprost do drewna martwych drzew wraz z zarodkami grzybów, które ułatwiają larwom przyswajanie celulozy. Larwy rozwijają się 3 lata, czasem dłużej. Przepoczwarzenie się zachodzi w drewnie, w specjalnej komorze.

Larwy odżywiają się drewnem, głównie drzew iglastych. Przedstawiciele rodzaju Tremex żerują na drewnie drzew liściastych. Osobniki dorosłe niektórych gatunków nie pobierają w ogóle pokarmu.

Są to największe błonkoskrzydłe rośliniarki w Europie.

Mimo, że wygląd tych owadów jest groźny ze względu na nierzadkie upodobnianie się do żądłówek, są one zupełnie nieszkodliwe dla człowieka.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny. Kliknij nazwę gatunkową, aby się dowiedzieć czegoś więcej na temat danego gatunku.

Okres lotu trzpiennika olbrzyma.