Trzpiennikowate

Trzpiennikowate (Siricidae) to rodzina owadów z rzędu błonkówek, która liczy dziś około 100 gatunków. W Polsce żyje 9 gatunków z tej rodziny owadów skupionych w 4 rodzajach.

To duże błonkówki o wydłużonym ciele z masywnym odwłokiem. Samice na jego końcu mają długie pokładełko. Czułki są nitkowate i dość długie. Dość często kolory ciała to żółty, pomarańczowy i ciemny, upodobniające je do żądłówek. Skrzydła trzpiennikowatych podczas spoczynku układają się zwykle wzdłuż ciała. Larwy są żółte lub białe i są ślepe.

Trzpiennik olbrzymTrzpiennik olbrzym PL

Urocerus gigas

Trzpiennik olbrzym (Urocerus gigas) to nasz największy przedstawiciel rodziny trzpiennikowatych, preferujący drzewa iglaste. Jest niezwykle kolorowy. Samice są większe od samców

• Tremex magus
  • Urocerus augur
  • Urocerus fantoma

Owady te zamieszkują półkulę północną. W Polsce można je spotkać na terenie całego kraju. Najczęściej są spotykane w lasach.

Samica za pomocą długiego pokładełka składa jaja wprost do drewna martwych drzew wraz z zarodkami grzybów, które ułatwiają larwom przyswajanie celulozy. Larwy rozwijają się 3 lata, czasem dłużej. Przepoczwarzenie się zachodzi w drewnie, w specjalnej komorze.

Larwy odżywiają się drewnem, głównie drzew iglastych. Przedstawiciele rodzaju Tremex żerują na drewnie drzew liściastych. Osobniki dorosłe niektórych gatunków nie pobierają w ogóle pokarmu.

Są to największe błonkoskrzydłe rośliniarki w Europie.

Mimo, że wygląd tych owadów jest groźny ze względu na nierzadkie upodobnianie się do żądłówek, są one zupełnie nieszkodliwe dla człowieka.

Trzpiennik olbrzym: Okres lotu trzpiennika olbrzyma.