Urson, igłozwierz północnoamerykański (Erethizon dorsatum)
© Nick Fox - stock.adobe.com

Urson, igłozwierz północnoamerykański

Urson, igłozwierz północnoamerykański (Erethizon dorsatum) to gatunek dużego gryzonia z rodziny ursonowatych. Charakterystyczne dla tego gatunku są kolce pokrywające prawie cały wierzch ciała. Kolce na końcu mają zadziory i łatwo się łamią. Futro na grzbiecie ma brunatny kolor, jest natomiast białe od strony brzusznej.

Ssak ten występuje w Ameryce Północnej. Zamieszkuje lasy iglaste od Alaski po północną część Meksyku.

Prowadzi nadrzewny i nocny tryb życia. Za dnia odpoczywa w norach, jaskiniach , pniach, gniazdach pośród gałęzi, czasem w grupach. Nie zasypia na zimę. Bardzo dobrze pływa.

Osiąga długość od 64 do 100 cm bez ogona, który osiąga do 30 cm długości. Masa ciała wynosi zwykle od 3,5 do 7 kg, wyjątkowo do 18 kg.

Zjada łyko drzewa, pączki oraz igły drzew iglastych. Żeruje samotnie.

Okres rozrodczy przypada na początek zimy (początek rui). Ciąża trwa 205-217 dni. Samica rodzi jedno młode, które jest od razu samodzielne.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Lokalnie występuje pospolicie.