PL

Wiewiórka pospolita

Wiewiórka pospolita (Sciurus vulgaris) to budzący powszechną sympatię gryzoń z rodziny wiewiórkowatych. Występuje w dwóch odmianach barwnych: rudym o białym spodzie i czarnobrunatnym, również z białym brzuchem (na zdjęciu odmiana czarna). Spotykane są też okazy o ubarwieniu pośrednim. Na końcach uszu znajdują się zwykle pęczki włosów. Ogon pokrywają długie, odstające włosy, rozmieszczone w dwóch pasmach. Czarne wiewiórki częściej można spotkać w górach i na północy. Naturalnymi wrogami są kuny, ptaki drapieżne. Jest ssakiem łownym, bez większego znaczenia. Wiewiórki pospolite linieją wiosną i jesienią. Futro gęstnieje na zimę.

Wiewiórka pospolita(Sciurus vulgaris)
© medianauka.pl

Zamieszkuje lasy i parki umiarkowanej strefy całej Eurazji. Pospolita w Polsce. Lubi suche, cieniste, wysokie lasy, parki, ogrody i sady.

Doskonale wspina się po drzewach, na ziemi porusza się skacząc. Jest aktywna w dzień, noc spędza w dziupli, wyściełanej mchem i porostami. Czasem buduje na drzewach z gałęzi kuliste gniazda lub przerabia gniazda ptaków, nadbudowując daszek. Nie zapada w sen zimowy. Podczas niepogody rzadko opuszcza gniazdo. Żyje samotnie, czasem w parach.

Samica ma cztery pary sutek.

Nasiona i pączki drzew, grzyby, owoce, owady, jaja ptasie, pisklęta. Gromadzi na zimę zapasy pokarmu.

Po ciąży trwającej 38 dni samica rodzi od 3 do 5 młodych. W ciągu roku wyprowadza do 3 miotów. Młode są nagie i ślepe. Stają się samodzielne po 10 tygodniach.

Wiewiórki suszą grzyby na gałęziach drzew.

Co jedzą wiewiórki?

Przede wszystkim wiewiórka zjada nasiona drzew iglastych i liściastych, czyli żołędzie, bukiew (orzeszki buka zwyczajnego), orzechy laskowe, nasiona z szyszek jodły, świerka, sosny, limby. Zjada tęż pączki i młode pędy drzewek, powodując tym samym szkody. Nie gardzi też grzybami, owocami i jajami ptasimi, pisklętami owadami, a nawet młodymi ssakami.

Jak wiewiórka spędza zimę?

Wiewiórki nie zapadają w sen zimowy. Przy złej pogodzie i dużych mrozach zamykają się w swoich gniazdach i dziuplach, zapychając wyściółką otwór wejściowy. Przykrywają się ogonem i skulone spędzają tak nawet kilka dni. Pozostały czas wykorzystują na odszukanie ukrytych po różnych zakamarkach zapasów pokarmu, zgromadzonego jesienią na zimę.

Jak wiewiórki przygotowują się do zimy?

Jesienią wiewiórki zaczynają gromadzić zapasy pożywienia. Orzeszki, nasiona, żołędzie i inne składniki pokarmu chowają w dziuplach, szczelinach drzew, a także płytko zakopują w ziemi. Grzyby wiewiórki wieszają na gałązkach i suszą je. Co ciekawe wiewiórka zwykle nie odnajduje wszystkich swoich kryjówek, przyczyniając się tym samym do rozsiewu nasion po okolicy.

Co zagraża wiewiórce pospolitej?

W naszym kraju jest to zwierzę pod ochroną. Największym zagrożeniem dla niego są naturalni wrogowie, czyli kuna leśna i jastrząb. Ciężkie zimy również powodują spore straty w populacji wiewiórki pospolitej. Sporym zagrożeniem jest także introdukowana w Europie wiewiórka szara, która wypiera rodzimy gatunek z jej naturalnych siedlisk.

Filmy