Wiewiórkowate

Wiewiórkowate (Sciuridae) to rodzina ssaków, która liczy dziś około 289 gatunków w ramach dwóch podrodzin: wiewiórek (Sciurinae) i polatuch (Petauristinae). W Polsce żyją 4 gatunki z tej rodziny ssaków.

Do tej rodziny należą gatunki nadrzewne z długim, puszystym ogonem, czasem błoną lotną oraz gatunki naziemne z krótkimi ogonami. Mają zwykle duże uszy.

Suseł moręgowanySuseł moręgowany PL

Spermophilus citellus

Suseł moręgowany to gryzoń z rodziny wiewiórkowatych. Ma charakterystyczny, pestkowaty kształt oczu. Bardzo nieliczny w Polsce. Gatunek ten jest narażony na wymarcie.

Suseł perełkowanySuseł perełkowany PL

Spermophilus suslicus

Suseł perełkowany to gryzoń z rodziny wiewiórkowatych o grzbiecie pokrytym futrem z charakterystycznymi plamkami. Czasem podczas żniw przebywa na polach, gdzie czyni szkody.

Świstak alpejskiŚwistak alpejski PL

Marmota marmota

Świstak to dość duży gryzoń z rodziny wiewiórkowatych. Jest objęty ochroną. Żyje wysoko w górach na halach. W Tatrach świstaki można spotkać w okolicy Morskiego Oka, Doliny Pięciu Stawów, Hali Gąsienicowej

Wiewiórka pospolitaWiewiórka pospolita PL

Sciurus vulgaris

Gryzoń z rodziny wiewiórkowatych. Występuje odmianie barwnej rudej i czarnej. Na końcach uszu pędzelki. Ogon to gęsta kita. Doskonale wspina się po drzewach, na ziemi porusza się skacząc. Jest aktywna w dzień, noc spędza w dziupli.

Afrowiórka damarskaAfrowiórka damarska

Xerus princeps

Afrowiórka damarska (Xerus princeps) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ogon dość długi, krzaczasty, niezbyt puszysty. Od ramienia ku tylnej części ciała biegnie biały pasek.

Afrowiórka namibijskaAfrowiórka namibijska

Xerus inauris

Afrowiórka namibijska (Xerus inauris) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Wierzch brązowy, spód białawy. Białe są też pręgi po bokach grzbietu. Uszy bardzo krótkie. Ogon bardzo długi, parasolowaty.

Assapan południowyAssapan południowy

Glaucomys volans

Assaspan południowy (Glaucomys volans) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych, zaliczany do polatuch. Ubarwienie szarobrązowe z wierzchu, białawe od spodu. Ogon długi, puszysty.

Berberyjka marokańskaBerberyjka marokańska

Atlantoxerus getulus

Berberyjka marokańska (Atlantoxerus getulus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Sierść brązowa z dwoma jasnymi pręgami biegnącymi wzdłuż ciała po bokach pleców.

Burunduk syberyjskiBurunduk syberyjski

Eutamias sibiricus

Burunduk, wiewiórka syberyjska, to gryzoń z rodziny wiewiórkowatych z charakterystycznymi pasami wzdłuż grzbietu. Prowadzi dzienny i naziemny tryb życia, mimo że dobrze się wspina na drzewa.

Graniówka górskaGraniówka górska

Syntheosciurus brochus

Graniówka górska (Syntheosciurus brochus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. sierść brązowa z rudo-brązowym, puszystym ogonem.

Nieświszczuk czarnoogonowyNieświszczuk czarnoogonowy

Cynomys ludovicianus

Piesek preriowy to dość duży gryzoń z Ameryki Północnej, żyjący w podziemnych koloniach, składających się z klanów rodzinnych. Jedna kolonia może zajmować powierzchnię nawet 100 hektarów.

Nieświszczuk małyNieświszczuk mały

Cynomys parvidens

Nieświszczuk mały (Cynomys parvidens) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych.

Pasecznik palmowyPasecznik palmowy

Funambulus palmarum

Wiewiórka palmowa to niewielki, azjatycki przedstawiciel rodziny wiewiórkowatych. Zamieszkuje Indie i Cejlon. Wydaje ptasie odgłosy. Zjada owoce, nasiona, jaja ptaków, owady.

Pasecznik pięciopręgiPasecznik pięciopręgi

Funambulus pennantii

Pasecznik pięciopręgi (Funambulus pennantii) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Grzbiet brązowy z pięcioma, podłużnymi, jasnymi paskami. Ma na głowie cztery jasne paski.

Piaszczyk pustynnyPiaszczyk pustynny

Ammospermophilus harrisii

Piaszczyk pustynny (Ammospermophilus harrisii) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. sylwetka nieco krępa. Ubarwienie szarawe i brązowawe. Na boku charakterystyczny biały pas. Oko ma białą otoczkę.

Pięknosuseł kaskadowyPięknosuseł kaskadowy

Callospermophilus saturatus

Pieknosuseł kaskadowy (Callospermophilus saturatus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ma brązowe futerko, jaśniejsze od spodu. Przez cały bok biegnie jasna pręga w ciemniejszej otoczce.

Pięknosuseł złocistyPięknosuseł złocisty

Callospermophilus lateralis

Pięknosuseł złocisty (Callospermophilus lateralis) to gatunek ptaka z rodziny wiewiórkowatych. Futerko popielate z ciemniejszym, niezbyt długim ogonem. Z wierzchu ciemno-jasne pręgi.

Polatucha japońskaPolatucha japońska

Pteromys momonga

Polatucha japońska (Pteromys momonga) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Między kończynami znajduje się fałd skórny, który umożliwia lot ślizgowy. Ubarwienie brunatno-żółtawe, ciemniejsze z wierzchu.

Polatucha syberyjskaPolatucha syberyjska

Pteromys volans

Polatucha, wiewiórka latająca (Pteromys volans) to gatunek gryzonia należący do wiewiórkowatych. Ma szare futerko z wierzchu i białe od spodu. Ogon jest puszysty. Między kończynami rozciągnięty jest fałd skórny, który umożliwia jej lot ślizgowy.

Pręgowiec amerykańskiPręgowiec amerykański

Tamias striatus

Pręgowiec amerykański (Tamias striatus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ubarwienie brązowo-płowe, spód białawy, ogon rudopłowy. Przez grzbiet biegnie 5 czarnych pręg.

Pręgowiec długouchyPręgowiec długouchy

Tamias quadrivittatus

Pręgowiec długouchy (Tamias quadrivittatus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych.

Pręgowiec gęstwinowyPręgowiec gęstwinowy

Tamias obscurus

Pręgowiec gęstwinowy (Tamias obscurus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych.

Sosnowiórka czerwonaSosnowiórka czerwona

Tamiasciurus hudsonicus

Sosnowiórka czerwona (Tamiasciurus hudsonicus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ubarwienie rude. Na ogonie końce włosów są ciemne. Spód jasny. Wokół oka jasna otoczka.

Sosnowiórka szaraSosnowiórka szara

Tamiasciurus douglasii

Sosnówka szara (Tamiasciurus douglasii) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Wierzch szarobrązowy, spód żółtawy, czasem czarny. Dawna nazwa tego gatunku to wiewiórka czikari.

Sundajka drobnaSundajka drobna

Sundasciurus tenuis

Sundajka drobna (Sundasciurus tenuis) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ubarwienie brunatno-szare, spód jaśniejszy. Kita ciemniejsza na końcu.

Susłogon bylicowySusłogon bylicowy

Urocitellus armatus

Susłogon bylicowy (Urocitellus armatus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Futerko z wierzchu brązowo-szare, spód jasny. Policzki srebrzystoszare.

Susłogon rudoczelnySusłogon rudoczelny

Urocitellus columbianus

Susłogon rudoczelny (Urocitellus columbianus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Futerko z wierzchu szare, spód i pyszczek jest rudo-żółtawy.

Susłouch plamkowanySusłouch plamkowany

Otospermophilus beecheyi

Susłouch plamkowany (Otospermophilus beecheyi) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ubarwienie z wierzchu brązowawe w jaśniejsze plamki, spód żółtawy. Ogon niewielkich rozmiarów.

Świstak siwyŚwistak siwy

Marmota caligata

Świstak siwy (Marmota caligata) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ma dość zmienne ubarwienie, szare w przedniej części ciała, brązowe w tylnej. Na głowie ciemniejsze i jaśniejsze plamy.

Świstak stepowy, bobakŚwistak stepowy, bobak

Marmota bobak

Bobak (Marmota bobak) to gatunek gryzonia z rodziny wiewiórkowatych, krewniak świstaka. Ciało pokryte jest żółtawym futrem. Zamieszkuje stepy i łąki, najczęściej w górach. Spotykany Europie i Azji.

Świstak syberyjskiŚwistak syberyjski

Marmota sibirica

Świstak syberyjski (Marmota sibirica) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Głowa duża, nieco ciemniejsza . Ubarwienie brązowożółte.

Świstak wyspowyŚwistak wyspowy

Marmota vancouverensis

Świstak wyspowy (Marmota vancouverensis) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ubarwienie brązowe z białawym końcem pyszczka.

Świstak żółtobrzuchyŚwistak żółtobrzuchy

Marmota flaviventris

Świstak żółtobrzuchy (Marmota flaviventris) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ubarwienie brązowo-żółte. Wierzch ciemniejszy.

Wielkolot rdzawyWielkolot rdzawy

Petaurista petaurista

Wielkolot rdzawy (Petaurista petaurista) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Dawna nazwa to taguan.

Wiewióra cejlońskaWiewióra cejlońska

Ratufa macroura

Wiewióra cejlońska (Ratufa macroura) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Wierzch ciemnobrązowy, Spód piaskowy, jasny.

Wiewióra czarnaWiewióra czarna

Ratufa bicolor

Jelarang (Ratufa bicolor) to gatunek gryzonia z rodziny wiewiórkowatych, należący do największych przedstawicieli wiewiórek. Wiewiórka ta ma ciemnobrązowe futerko, żółte od spodu. Głowa niewielka, uszy są krótkie.

Wiewióra dekańskaWiewióra dekańska

Ratufa indica

Wiewióra dekańska (Ratufa indica) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ubarwienie rudobrązowe za wyjątkiem żółtawej końcówki ogona, czasem ciemniejszego ogona, żółtawych pasów biegnących od głowy ku ramionom.

Wiewióra kremowaWiewióra kremowa

Ratufa affinis

Wiewióra kremowa (Ratufa affinis) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Wierzch ciemny, po bokach jasnożółty pas. spód rudy. Ogon długi, puszysty.

Wiewiórczak rdzawobrzuchyWiewiórczak rdzawobrzuchy

Callosciurus erythraeus

Wiewiórczak rdzawobrzuchy (Callosciurus erythraeus) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ubarwienie oliwkowobrązowe z wierzchu, czerwonawe od spodu. Ogon długi, puszysty.

Wiewiórczak szarobrzuchyWiewiórczak szarobrzuchy

Callosciurus caniceps

Wiewiórczak szarobrzuchy (Callosciurus caniceps) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Futerko szare z żółtawo-oliwkowym odcieniem. Ogon długi, puszysty. Pyszczek ostro zakończony.

Wiewiórczak trójbarwnyWiewiórczak trójbarwny

Callosciurus prevostii

Ssak z rodziny wiewiórkowatych, zamieszkujący lasy Azji i Indonezji, aktywny o zmroku. Żyje samotnie lub w małych grupach rodzinnych. Prowadzi nadrzewny tryb życia.

Wiewiórczak zmiennyWiewiórczak zmienny

Callosciurus finlaysonii

Wiewiórczak zmienny, dawniej wiewiórka biała (Callosciurus finlaysonii) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Futerko często dwubarwne. Z wierzchu jest brązowe, spód białawy.

Wiewiórka arizońskaWiewiórka arizońska

Sciurus arizonensis

Wiewiórka arizońska (Sciurus arizonensis) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Wierzch ciemny, szarobrązowy, spód białawy. Uszy bez frędzelków. Wokół oczy jasna otoczka. Ogon bardzo puszysty.

Wiewiórka czarnaWiewiórka czarna

Sciurus niger

Wiewiórka czarna (Sciurus niger) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Ubarwienie różne, zależne od miejsca występowania. Wierzch szarobrązowy, spód rudy, żółtawy.

Wiewiórka frędzlouchaWiewiórka frędzloucha

Sciurus aberti

Wiewiórka frędzloucha (Sciurus aberti) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych. Wierzch ciemny, szarobrązowy, spód białawy aż po ogon. Uszy frędzelkowate.

Wiewiórka szaraWiewiórka szara

Sciurus carolinensis

Wiewiórka szara to amerykańska wiewiórka, sprowadzona na Wyspy Brytyjskie. Można ją spotkać w parkach Londynu. Powadzi nadrzewny tryb życia. Jest aktywna za dnia. Zwinnie porusza się po drzewach.

Zaroślarka akacjowaZaroślarka akacjowa

Paraxerus cepapi

Zaroślarka akacjowa (Paraxerus cepapi) to gatunek ssaka z rodziny wiewiórkowatych.

• bruzdowiórek chiński (Aeretes melanopterus)
  • wiewiórolot czarny (Aeromys tephromelas)
  • wiewiórolot borneański (Aeromys thomasi)
  • piaszczyk wyspowy (Ammospermophilus insularis)
  • piaszczyk teksaski (Ammospermophilus interpres)
  • piaszczyk białoogonowy (Ammospermophilus leucurus)
  • piaszczyk opalony (Ammospermophilus nelsoni)
  • stopowłos górski (Belomys pearsonii)
  • nocowiórek latający (Biswamoyopterus biswasi)
  • wiewiórczak kropkouchy (Callosciurus adamsi)
  • wiewiórczak surinamski (Callosciurus albescens)
  • wiewiórczak kinabalski (Callosciurus baluensis)
  • wiewiórczak ozdobny (Callosciurus inornatus)
  • wiewiórczak czarnobrzuchy (Callosciurus melanogaster)
  • wiewiórczak czarnopręgowany (Callosciurus nigrovittatus)
  • wiewiórczak orientalny (Callosciurus notatus)
  • wiewiórczak borneański (Callosciurus orestes)
  • wiewiórczak birmański (Callosciurus phayrei)
  • wiewiórczak siwobrzuchy (Callosciurus pygerythrus)
  • wiewiórczak samotny (Callosciurus quinquestriatus)
  • pięknosuseł górski (Callospermophilus madrensis)
  • nieświszczuk płowy (Cynomys gunnisoni)
  • nieświszczuk białoogonowy (Cynomys leucurus)
  • nieświszczuk meksykański (Cynomys mexicanus)
  • wiewiórnik górski (Dremomys everetti)
  • wiewiórnik rdzawogardły (Dremomys gularis)
  • wiewiórnik himalajski (Dremomys lokriah)
  • wiewiórnik długonosy (Dremomys pernyi)
  • wiewiórnik ognistobiodry (Dremomys pyrrhomerus)
  • wiewiórnik rdzawolicy (Dremomys rufigenis)
  • lasolotka afgańska (Eoglaucomys baberi)
  • lasolotka kaszmirska (Eoglaucomys fimbriatus)
  • palmczyk rafiowy (Epixerus ebii)
  • palmczyk gaboński (Epixerus wilsoni)
  • wełnolot szary (Eupetaurus cinereus)
  • wiewiórniczek karłowaty (Exilisciurus concinnus)
  • wiewiórniczek skromny (Exilisciurus exilis)
  • wiewiórniczek pędzelkowy (Exilisciurus whiteheadi)
  • pasecznik drawidyjski (Funambulus layardi)
  • pasecznik ciemny (Funambulus sublineatus)
  • pasecznik trójpręgi (Funambulus tristriatus)
  • pręgowiórka samotna (Funisciurus anerythrus)
  • pręgowiórka sawannowa (Funisciurus bayonii)
  • pręgowiórka górska (Funisciurus carruthersi)
  • pręgowiórka skalna (Funisciurus congicus)
  • pręgowiórka gabońska (Funisciurus duchaillui)
  • pręgowiórka dżunglowa (Funisciurus isabella)
  • pręgowiórka wstęgowa (Funisciurus lemniscatus)
  • pręgowiórka rdzawolica (Funisciurus leucogenys)
  • pręgowiórka ognistostopa (Funisciurus pyrropus)
  • pręgowiórka benińska (Funisciurus substriatus)
  • assapan północny (Glaucomys sabrinus)
  • górowiórka czerwonobrzucha (Glyphotes simus)
  • słońcowiórka gambijska (Heliosciurus gambianus)
  • słońcowiórka zmienna (Heliosciurus mutabilis)
  • słońcowiórka mała (Heliosciurus punctatus)
  • słońcowiórka czerwononoga (Heliosciurus rufobrachium)
  • słońcowiórka górska (Heliosciurus ruwenzorii)
  • słońcowiórka falista (Heliosciurus undulatus)
  • drzewolotka łaciata (Hylopetes alboniger)
  • drzewolotka reliktowa (Hylopetes bartelsi)
  • drzewolotka szarolica (Hylopetes lepidus)
  • drzewolotka czarnonoga (Hylopetes nigripes)
  • drzewolotka indochińska (Hylopetes phayrei)
  • drzewolotka płaskoogonowa (Hylopetes platyurus)
  • drzewolotka siporańska (Hylopetes sipora)
  • drzewolotka rdzawolica (Hylopetes spadiceus)
  • drzewolotka sumatrzańska (Hylopetes winstoni)
  • sulawesówka górska (Hyosciurus heinrichi)
  • sulawesówka nizinna (Hyosciurus ileile)
  • paskosuseł meksykański (Ictidomys mexicanus)
  • paskosuseł drobnozębny (Ictidomys parvidens)
  • paskosuseł lamparci (Ictidomys tridecemlineatus)
  • latawiórka jawajska (Iomys horsfieldii)
  • latawiórka mentawajska (Iomys sipora)
  • ziemiowiórka czteropręga (Lariscus hosei)
  • ziemiowiórka trójpręga (Lariscus insignis)
  • ziemiowiórka skalna (Lariscus niobe)
  • ziemiowiórka mentawajska (Lariscus obscurus)
  • świstak szary (Marmota baibacina)
  • świstak alaskański (Marmota broweri)
  • świstak czarnogłowy (Marmota camtschatica)
  • świstak ogoniasty (Marmota caudata)
  • świstak himalajski (Marmota himalayana)
  • świstak nowosybirski (Marmota kastschenkoi)
  • świstak tienszański (Marmota menzbieri)
  • świstak amerykański (Marmota monax)
  • świstak olimpijski (Marmota olympus)
  • indochinka paskowana (Menetes berdmorei)
  • wiewióreczka środkowoamerykańska (Microsciurus alfari)
  • wiewióreczka amazońska (Microsciurus flaviventer)
  • wiewióreczka leśna (Microsciurus mimulus)
  • wiewióreczka kolumbijska (Microsciurus santanderensis)
  • myszowiórka karłowata (Myosciurus pumilio)
  • mikrowiórka czarnoucha (Nannosciurus melanotis)
  • szorstkogrzbiet tropikalny (Notocitellus adocetus)
  • szorstkogrzbiet obrączkowy (Notocitellus annulatus)
  • susłouch czarnogłowy (Otospermophilus atricapillus)
  • susłouch skalny (Otospermophilus variegatus)
  • zaroslarka leśna (Paraxerus alexandri)
  • zaroslarka samotna (Paraxerus boehmi)
  • zaroslarka wyżynna (Paraxerus cooperi)
  • zaroslarka pręgowana (Paraxerus flavovittis)
  • zaroslarka piekielna (Paraxerus lucifer)
  • zaroslarka ochrowa (Paraxerus ochraceus)
  • zaroslarka ruda (Paraxerus palliatus)
  • zaroslarka zielonkawa (Paraxerus poensis)
  • zaroslarka górska (Paraxerus vexillarius)
  • zaroslarka mozambicka (Paraxerus vincenti)
  • wiórolotka karłowata (Petaurillus emiliae)
  • wiórolotka malutka (Petaurillus hosei)
  • wiórolotka selangorska (Petaurillus kinlochii)
  • wielkolot biało-czerwony (Petaurista alborufus)
  • wielkolot strojny (Petaurista elegans)
  • wielkolot białolicy (Petaurista leucogenys)
  • wielkolot wspaniały (Petaurista magnificus)
  • wielkolot szlachetny (Petaurista nobilis)
  • wielkolot orientalny (Petaurista philippensis)
  • wielkolot chiński (Petaurista xanthotis)
  • przelatucha płaskoogonowa (Petinomys crinitus)
  • przelatucha brunatnogłowa (Petinomys fuscocapillus)
  • przelatucha wąsata (Petinomys genibarbis)
  • przelatucha samotna (Petinomys hageni)
  • przelatucha leśna (Petinomys lugens)
  • przelatucha mindanajska (Petinomys mindanensis)
  • przelatucha jawajska (Petinomys sagitta)
  • przelatucha białobrzucha (Petinomys setosus)
  • przelatucha sundajska (Petinomys vordermanni)
  • preriosuseł trawny (Poliocitellus franklinii)
  • karłówka skryta (Prosciurillus abstrusus)
  • karłówka biaława (Prosciurillus leucomus)
  • karłówka mysia (Prosciurillus murinus)
  • karłówka sangirska (Prosciurillus rosenbergii)
  • karłówka sulaweska (Prosciurillus weberi)
  • olejówka wąskogłowa (Protoxerus aubinnii)
  • olejówka leśna (Protoxerus stangeri)
  • sundalot przydymiony (Pteromyscus pulverulentus)
  • kistkowiec frędzlouchy (Rheithrosciurus macrotis)
  • ryjkowiórka szerokoogonowa (Rhinosciurus laticaudatus)
  • krasnowiewiórka wielka (Rubrisciurus rubriventer)
  • tropikowórka karłowata (Sciurillus pusillus)
  • skałczak szczelinowy (Sciurotamias davidianus)
  • skałczak urwiskowy (Sciurotamias forresti)
  • wiewiórka brazylijska (Sciurus aestuans)
  • wiewiórka meksykańska (Sciurus alleni)
  • wiewiórka kaukaska (Sciurus anomalus)
  • wiewiórka argentyńska (Sciurus argentinius)
  • wiewiórka rudobrzucha (Sciurus aureogaster)
  • wiewiórka stokowa (Sciurus colliaei)
  • wiewiórka samotna (Sciurus deppei)
  • wiewiórka ognista (Sciurus flammifer)
  • wiewiórka żółtogardła (Sciurus gilvigularis)
  • wiewiórka rudoogonowa (Sciurus granatensis)
  • wiewiórka popielata (Sciurus griseus)
  • wiewiórka boliwijska (Sciurus ignitus)
  • wiewiórka ognistobrzucha (Sciurus igniventris)
  • wiewiórka japońska (Sciurus lis)
  • wiewiórka górska (Sciurus nayaritensis)
  • wiewiórka smugowana (Sciurus oculatus)
  • wiewiórka andyjska (Sciurus pucheranii)
  • wiewiórka junińska (Sciurus pyrrhinus)
  • wiewiórka nikaraguańska (Sciurus richmondi)
  • wiewiórka peruwiańska (Sciurus sanborni)
  • wiewiórka amazońska (Sciurus spadiceus)
  • wiewiórka rudawa (Sciurus stramineus)
  • wiewiórka zmienna (Sciurus variegatoides)
  • wiewiórka jukatańska (Sciurus yucatanensis)
  • susłowiec szponiasty (Spermophilopsis leptodactylus)
  • suseł plamkoplecy (Spermophilus alashanicus)
  • suseł krótkoogonowy (Spermophilus brevicauda)
  • suseł dauryjski (Spermophilus dauricus)
  • suseł rudolicy (Spermophilus erythrogenys)
  • suseł żółty (Spermophilus fulvus)
  • suseł rdzawy (Spermophilus major)
  • suseł kaukaski (Spermophilus musicus)
  • suseł blady (Spermophilus pallidicauda)
  • suseł karłowaty (Spermophilus pygmaeus)
  • suseł tienszański (Spermophilus ralli)
  • suseł reliktowy (Spermophilus relictus)
  • suseł tauryjski (Spermophilus taurensis)
  • suseł anatolijski (Spermophilus xanthoprymnus)
  • sundajka skromna (Sundasciurus brookei)
  • sundajka samotna (Sundasciurus davensis)
  • sundajka braterska (Sundasciurus fraterculus)
  • sundajka końskoogonowa (Sundasciurus hippurus)
  • sundajka kalamiańska (Sundasciurus hoogstraali)
  • sundajka smukła (Sundasciurus jentinki)
  • sundajka palawańska (Sundasciurus juvencus)
  • sundajka krótkoogonowa (Sundasciurus lowii)
  • sundajka mindanajska (Sundasciurus mindanensis)
  • sundajka wyspowa (Sundasciurus moellendorffi)
  • sundajka filipińska (Sundasciurus philippinensis)
  • sundajka górska (Sundasciurus rabori)
  • sundajka samarska (Sundasciurus samarensis)
  • sundajka ogrodowa (Sundasciurus steerii)
  • sundajka drobna (Sundasciurus tenuis)
  • burunduk halny (Tamias alpinus)
  • pręgowiec sosnowy (Tamias amoenus)
  • pręgowiec stokowy (Tamias bulleri)
  • pręgowiec szarostopy (Tamias canipes)
  • pręgowiec obrożny (Tamias cinereicollis)
  • pręgowiec urwiskowy (Tamias dorsalis)
  • pręgowiec meksykański (Tamias durangae)
  • pręgowiec zaroślowy (Tamias merriami)
  • pręgowiec malutki (Tamias minimus)
  • pręgowiec gęstwinowy (Tamias obscurus)
  • pręgowiec żółtolicy (Tamias ochrogenys)
  • pręgowiec skryty (Tamias palmeri)
  • pręgowiec skalny (Tamias panamintinus)
  • pręgowiec długouchy (Tamias quadrimaculatus)
  • pręgowiec czteropręgi (Tamias quadrivittatus)
  • pręgowiec rudoogonowy (Tamias ruficaudus)
  • pręgowiec zwinny (Tamias rufus)
  • pręgowiec leśny (Tamias senex)
  • pręgowiec świerkowy (Tamias siskiyou)
  • pręgowiec pacyficzny (Tamias sonomae)
  • pręgowiec sekwojowy (Tamias speciosus)
  • burunduk syberyjski (Tamias sybiricus)
  • pręgowiec piarżyskowy (Tamias townsendii)
  • pręgowiec górski (Tamias umbrinus)
  • sosnowiórka meksykańska (Tamiasciurus mearnsi)
  • smugowiec himalajski (Tamiops macclellandii)
  • smugowiec nadmorski (Tamiops maritimus)
  • smugowiec kambodżański (Tamiops rodolphii)
  • smugowiec chiński (Tamiops swinhoei)
  • zębowiór chiński (Trogopterus xanthipes)
  • susłogon łąkowy (Urocitellus beldingi)
  • susłogon brunatny (Urocitellus brunneus)
  • susłogon siwy (Urocitellus canus)
  • susłogon strojny (Urocitellus elegans)
  • susłogon pajucki (Urocitellus mollis)
  • susłogon arktyczny (Urocitellus parryii)
  • susłogon preriowy (Urocitellus richardsonii)
  • susłogon płowy (Urocitellus townsendii)
  • susłogon falisty (Urocitellus undulatus)
  • susłogon waszyngtoński (Urocitellus washingtoni)
  • karłosuseł pustynny (Xerospermophilus mohavensis)
  • karłosuseł znakowany (Xerospermophilus perotensis)
  • karłosuseł nakrapiany (Xerospermophilus spilosoma)
  • karłosuseł okrągłoogonowy (Xerospermophilus tereticaudus)
  • afrowiórka pręgowana (Xerus erythropus)
  • afrowiórka gładka (Xerus rutilus)

Występują na całym świecie poza Australią i Antarktydą. Zajmują obszary półpustynne, zbocza górskie, lasy i parki, obszary trawiaste.

Prowadzą dzienny tryb życia. Zapadają w sen zimowy. Są bardzo zwinne i bez trudu poruszają się po drzewach. Wiewiórolotki potrafią latać lotem ślizgowym. Umożliwiają im to błony skórne wzdłuż boków. Gatunki naziemne są rozwinięte społecznie.

Mają dobrze wykształcony wzrok. W tylnej stopie występuje 5 palców, w przedniej - 4. Wszystkie palce zakończone są pazurami.

Wiewiórkowate żywią się głównie nasionami roślin, owocami, ale także zjadają pokarm zwierzęcy (owady, pisklęta, gady, jaja). Często gromadzą zapasy na zimę.

Niektóre gatunki są zwierzętami futerkowymi.

Burunduk syberyjski: Trwa ruja burunduka
    Suseł moręgowany: Trwa okres snu zimowego susła moręgowanego
          Suseł moręgowany: Występuje ruja u susła moręgowanego.
          Suseł moręgowany: Przychodzą na świat małe susły moręgowane.
          Suseł perełkowany: Rodzą się młode susły perełkowane
     Suseł perełkowany: Trwa okres snu zimowego susła perełkowanego
      Suseł perełkowany: Trwa okres aktywności życiowej susła perełkowanego
     Świstak alpejski: Trwa sen zimowy świstaka
           Świstak alpejski: Trwają gody świstaków
           Świstak alpejski: Na świat przychodzą młode świstaki.
      Świstak alpejski: Trwa okres aktywności życiowej świstaka
       Wiewiórka pospolita: Na świat przychodzą młode wiewiórki
          Wiewiórka pospolita: Wiewiórka zbiera zapasy na zimę.

• Włodzimierz Cichocki, Agnieszka Ważna, Jan Cichocki, Ewa Rajska-Jurgiel, Artur Jasiński, Wiesław Bogdanowicz - Polskie nazewnictwo ssaków świata, 978-83-88147-15-9, Muzeum i Instytut Zoologii PAN 2015
  • Praca zbiorowa - Encyklopedia zwierząt Ssaki, ISBN 83-85-85152-05-9, Elipsa 1991
  • pod red. Kazimierza Kowalskiego - Mały słownik zoologiczny - ssaki, Wiedza Powszechna 1975
  • Alfred Brehm - Życie zwierząt. Ssaki, PWN 1963
  • Praca zbiorowa - Wielka Encyklopedia Przyrody. Ssaki, ISBN 83-7079-784-9, MUZA SA 1997

Największy ssak

Który z saków jest największy na świecie, a który w Polsce? Czy w historii żyły większe ssaki niż obecnie? Czy są to ssaki wodne czy lądowe?