logo

Włochatka (zwyczajna)

Włochatka (Aegolius funereus) to bardzo nieliczny w Polsce gatunek sowy. Ma dość dużą głowę zaopatrzoną w duże oczy z żółtymi tęczówkami. Ptaki dorosłe mają szarą szlarę z ciemną otoczką. Niewielki dziób ma żółtawy kolor. Wierzch ciała jest brązowy z jasnymi plamkami. Spód jest jasny z brązowym plamkowaniem. Uszy rozmieszczone są asymetrycznie, dzięki czemu sowa ta może precyzyjnie lokalizować źródło dźwięku.

Ptak ten występuje w Europie, Azji oraz w Ameryce Północnej. W Polsce występuje na obszarach górskich i na północnym-wschodzie, zawsze w starych borach iglastych, najczęściej świerkowych.

Samce są osiadłe, samice i młode migrują na niewielkie odległości. Przejawia wyłącznie aktywność nocną. Lot jest całkowicie bezszelestny, co umożliwia nasłuchiwanie zdobyczy, gdy sowa znajduje się w powietrzu.

Sowa włochatka poluje głównie na gryzonie oraz na małe ptaki. Nadmiar pokarmu magazynuje w dziuplach drzew.

Zajmuje dziuple po dzięciole czarnym lub w skrzynkach lęgowych o specjalnej konstrukcji. Samica składa od 3 do 7 (10) jaj już w końcu lutego lub w marcu i na początku kwietnia. Sama je wysiaduje przez 26-32 dni. Samiec dostarcza pożywienie do dziupli. Lotność pisklęta uzyskują po 4-5 tygodniach. Kolejne 5-6 tygodni młode usamodzielniają się.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ochronie ścisłej.

Włochatka polega głównie na słuchu. Odgłos poruszającej się myszy może usłyszeć z odległości nawet 60 m!

Gdy pokarmu jest mało tylko jeden na 120 ataków kończy się sukcesem.