Sowy (Strigiformes)

Sowy (Strigiformes) to rząd ptaków, który liczy dziś 2 rodziny i ponad 200 gatunków. W Polsce żyje 13 gatunków, z czego 11 lęgowych.

Rodziny

Płomykówki

(Tytonidae)
Puszczykowate

(Strigidae)

Nazwa rzędu
Sowy (Strigiformes)
Cały świat poza Antarktydą.
Gromada: Ptaki (Aves)
Rząd: Sowy (Strigiformes)
Długość: 12-71 cm.
Masa ciała: 40 g - 4 kg.
Największy gatunek
Najmniejszy gatunek
Kaktusówka (Micrathene whitneyi)
Największy gatunek w Polsce
Najmniejszy gatunek w Polsce

Żyją na całym świecie poza Antarktydą. Najchętniej sowy przebywają w środowisku leśnym, ale można je także spotkać w tundrze, na obszarach trawiastych, pustyniach i półpustyniach, terenach rolniczych, także w pobliżu ludzi.

Lot sów jest bezgłośny. Umożliwia im to specjalne upierzenie. Cechą charakterystyczną sów jest to, iż polują prawie wyłącznie o zmroku i w nocy (w odróżnieniu od pozostałych ptaków drapieżnych).

Sowy są przystosowane do polowania nocą i o zmroku. Rozmiary sów są zróżnicowane: od 12 cm długości do 71 cm. Samiec i samica są upierzone tak samo. Pióra są miękkie i puszyste, opatrzone rysunkiem przypominającym skrzydła ciem. Samica jest zwykle większa od samca. Ma bardo duże oczy, wraz z dziobem są otoczone szlarą. Na głowie często pęczki piór. Dziób jest krótki, zagięty w dół z woskówką u nasady. Łapy są wyposażone w silne szpony. Głowa jest bardzo duża i szeroka.

Na brzegu otworu usznego jest fałd skórny, który pełni rolę ucha zewnętrznego. Asymetrycznie zbudowane jest ucho środkowe. Najlepiej rozwinięte zmysły to słuch i wzrok. Oczy są osadzone w głowie inaczej niż u innych ptaków, bo są skierowane do przodu a nie na boki. Głowa może się mocno obracać na boki. Pole widzenia sów to nawet 270°.

Pióra sów są również wyjątkowe. Promienie chorągiewek mają nie połączone ze sobą końce, a na zewnętrznej krawędzi chorągiewek skrajnych lotek znajdują się grzebieniowate wyrostki, które niwelują zawirowania powietrza.

Są monogamiczne. Wyprowadza jeden lęg w roku, chyba że występuje obfitość pokarmu, wówczas zdarzają się dwa lęgi. Samice składają 1-14 jaj i zaczyna je wysiadywać od pierwszego złożonego jaja. Sowy gnieżdżą się w dziuplach lub zajmują opuszczone gniazda innych ptaków. Nieliczne gatunki gnieżdżą się na ziemi i w norach. Płomykówki gnieżdżą się w różnych budynkach (np. stodoły). Samiec dostarcza pokarm. Młode po wykluciu są ślepe i pokryte białym puchem.

Sowy są drapieżnikami i zjadają pokarm zwierzęcy, głównie kręgowce. Niestrawione części pokarmu sowa wydala w formie wypluwki, która zwykle zawiera dużo sierści i kości w formie zbitego walca. Analiza wypluwek daje mnóstwo informacji na temat diety tych ptaków.

Sześć gatunków jest krytycznie zagrożonych, 9 jest zagrożonych, 14 narażonych.

Ciekawostką jest zachowanie innych ptaków, które zobaczą w dzień sowę. Są wówczas bardzo agresywne, hałasują i atakują.

Galeria zdjęć