Sowy

Sowy (Strigiformes) to rząd ptaków, który liczy dziś 2 rodziny i ponad 200 gatunków. W Polsce żyje 13 gatunków, z czego 11 lęgowych.

Rodziny

Płomykówki

Tytonidae
Puszczykowate

Strigidae

Nazwa rzędu
Sowy (Strigiformes)
Cały świat poza Antarktydą.
Gromada: Ptaki (Aves)
Rząd: Sowy (Strigiformes)
Długość: 12-71 cm.
Masa ciała: 40 g - 4 kg.
Największy gatunek
Najmniejszy gatunek
Kaktusówka (Micrathene whitneyi)
Największy gatunek w Polsce
Najmniejszy gatunek w Polsce

Żyją na całym świecie poza Antarktydą. Najchętniej sowy przebywają w środowisku leśnym, ale można je także spotkać w tundrze, na obszarach trawiastych, pustyniach i półpustyniach, terenach rolniczych, także w pobliżu ludzi.

Lot sów jest bezgłośny. Umożliwia im to specjalne upierzenie. Cechą charakterystyczną sów jest to, iż polują prawie wyłącznie o zmroku i w nocy (w odróżnieniu od pozostałych ptaków drapieżnych). Chociaż sowa to ptak nocny, to część gatunków jednak jest aktywna za dnia (na przykład uszatka błotna. Podczas polowania sowy kierują się także słuchem, dzięki któremu są w stanie zlokalizować nawet mysz pod śniegiem. W Polsce w większości przypadków sowy prowadzą osiadły tryb życia. Odgłosy wydawane przez sowy to pohukiwania.

Sowy są przystosowane do polowania nocą i o zmroku. Rozmiary sów są zróżnicowane: od 12 cm długości do 71 cm. Samiec i samica są upierzone tak samo. Pióra są miękkie i puszyste, opatrzone rysunkiem przypominającym skrzydła ciem. Samica jest zwykle większa od samca. Ma bardo duże oczy, wraz z dziobem są otoczone szlarą. Na głowie często pęczki piór. Dziób jest krótki, zagięty w dół z woskówką u nasady. Łapy są wyposażone w silne szpony. Głowa jest bardzo duża i szeroka.

Na brzegu otworu usznego jest fałd skórny, który pełni rolę ucha zewnętrznego. Asymetrycznie zbudowane jest ucho środkowe. Najlepiej rozwinięte zmysły to słuch i wzrok. Oczy są osadzone w głowie inaczej niż u innych ptaków, bo są skierowane do przodu a nie na boki. Głowa może się mocno obracać na boki. Pole widzenia sów to nawet 270°.

Pióra sów są również wyjątkowe. Promienie chorągiewek mają nie połączone ze sobą końce, a na zewnętrznej krawędzi chorągiewek skrajnych lotek znajdują się grzebieniowate wyrostki, które niwelują zawirowania powietrza.

Są monogamiczne. Wyprowadza jeden lęg w roku, chyba że występuje obfitość pokarmu, wówczas zdarzają się dwa lęgi. Samice składają 1-14 jaj i zaczyna je wysiadywać od pierwszego złożonego jaja. Sowy gnieżdżą się w dziuplach lub zajmują opuszczone gniazda innych ptaków. Nieliczne gatunki gnieżdżą się na ziemi i w norach. Płomykówki gnieżdżą się w różnych budynkach (np. stodoły). Samiec dostarcza pokarm. Młode po wykluciu są ślepe i pokryte białym puchem.

Sowy są drapieżnikami i zjadają pokarm zwierzęcy, głównie kręgowce. Niestrawione części pokarmu sowa wydala w formie wypluwki, która zwykle zawiera dużo sierści i kości w formie zbitego walca. Analiza wypluwek daje mnóstwo informacji na temat diety tych ptaków.

Sześć gatunków jest krytycznie zagrożonych, 9 jest zagrożonych, 14 narażonych. Wszystkie gatunki sów w Polsce są objęte ochroną ścisłą. W przypadku puchacza, chronione jest także jego miejsce rozrodu.

Ciekawostką jest zachowanie innych ptaków, które zobaczą w dzień sowę. Są wówczas bardzo agresywne, hałasują i atakują.

Jak nazywa się obszar wokół oczu sowy?

To szlara. Tworzą ją specjalne pióra wokół oczu i dzioba sowy.

Co symbolizuje sowa?

Sowa to symbol mądrości i inteligencji.