PL

Sóweczka

Sóweczka (Glaucidium passerinum) to najmniejsza sowa występująca w naszym kraju. Jest wielkości szpaka. Ma brązową głowę i wierzch ciała. Pierś jest jasna, ciemno prążkowana. Spód jest biały, ciemno i grubo kreskowany. Na głowie znajdują się drobne białe plamki, których nie mają młode osobniki. Nad oczami z żółtymi tęczówkami biegnie biała brew. Na wystającym ogonie znajduje się 5 białych prążków.

Sóweczka(Glaucidium passerinum)
© waidmannsheil - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie oraz w Azji. W Polsce występuje rzadko i tylko w borach świerkowych lub innych iglastych. Spotykany w Puszczy Białowieskiej, Borach Dolnośląskich, w Karpatach i Sudetach.

Ptak ten, jak większość naszych sów, prowadzi osiadły tryb życia. Przejawia silne zachowania terytorialne. Nadmiar pokarmu gromadzi w formie zapasów w dziuplach. Poluje głównie o zmierzchu i o świcie. Można ją spotkać także w ciągu dnia.

Sóweczka poluje na gryzonie i rzadziej na drobne ptaki.

Wyprowadza jeden lęg w roku. Gniazduje w dziuplach po dzięciołach. Samica składa w kwietniu od 4 do 7 (10) jaj i sama je wysiaduje przez 28-32 dni. Samiec dostarcza do dziupli pożywienie. Lotność młode uzyskują po 4-5 tygodniach od wyklucia, kolejny miesiąc się usamodzielniają.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten podlega ochronie ścisłej.

To najmniejszy gatunek sowy w Polsce.