logo

Puszczykowate

Puszczykowate (Strigidae) to rodzina ptaków drapieżnych z rzędu sów. Rodzina ta liczy dziś 21 rodzajów i 209 gatunków.

Puszczykowate łatwo rozpoznać. Charakteryzuje je duża głowa, okrągła szlara, silny i krótki dziób, krótkie nogi, duże oczy. Nogi są opierzone i zakończone pazurami. Samice są zwykle nieznacznie większe od samców. Upierzenie brązowe lub szare, deseń podobny do wzoru na skrzydłach nocnych motyli, kilka gatunków czarno-białych.

Pójdźka (zwyczajna)Pójdźka (zwyczajna) PL Lęgowy Bardzo nieliczny

Athene noctua

Pójdźka to rzadka u nas, niewielka sowa o brązowym upierzeniu z jasnym plamkowaniem. Sowa ta ma dość niewielkie rozmiary i okrągłą sylwetkę.

Puchacz (zwyczajny)Puchacz (zwyczajny) PL Lęgowy Skrajnie nieliczny  !

Bubo bubo

Puchacz - Bubo bubo - to największa z sów, rzadko spotykany w Polsce. Na głowie dwie kępy piór przypominają uszy. Puchacz doskonale widzi i słyszy. Ma charakterystyczne żółte lub pomarańczowe tęczówki oczu.

Puchacz śnieżnyPuchacz śnieżny PL Zalatujący  !

Bubo scandiacus

Sowa śnieżna to drapieżny ptak o pięknym, białym upierzeniu z ciemnymi plamkami. Ma charakterystyczną białą szlarę wokół dzioba. Ma opierzone nogi. Samiec jest prawie cały biały, samica jest lekko nakrapiana.

Puszczyk (zwyczajny)Puszczyk (zwyczajny) PL Lęgowy Średnio liczny

Strix aluco

Puszczyk - Strix aluco - to najliczniejsza sowa w naszym kraju. Szlara ma kolisty kształt. Ciało pokryte ciemnymi, wzdłużnymi plamami. Lotki i sterówki są ciemnobrązowe. Pokrywy skrzydłowe mają białe końcowe plamy ułożone w 3 rzędy.

Puszczyk mszarnyPuszczyk mszarny PL Zalatujący  !

Strix nebulosa

Puszczyk mszarny to rzadko występująca w naszym kraju sowa dość dużych rozmiarów. Szlara jest kolista, duża, przy oczach i dziobie - biały wąs. Pióra na grzbiecie brązowe, z kremowymi, białawymi plamami.

Puszczyk uralskiPuszczyk uralski PL Lęgowy Bardzo nieliczny  !

Strix uralensis

Puszczyk uralski to piękna sowa, zamieszkująca lasy iglaste z rozległymi bagnami i polanami, występująca również w Polsce. Ma długi i zaostrzony ogon. Nie występuje dymorfizm płciowy w upierzeniu. Samica jest większa od samca.

Sowa jarzębataSowa jarzębata PL Zalatujący  !

Surnia ulula

Sowa jarzębata to rzadka w Polsce sowa, aktywna w dzień, , czatująca na ofiary na czubku drzewa. U sowy tej występuje dłuższy ogon niż u innych gatunków tej rodziny ptaków.

Sóweczka (zwyczajna)Sóweczka (zwyczajna) PL Lęgowy Bardzo nieliczny  !

Glaucidium passerinum

Sóweczka to najmniejsza sowa występująca w Polsce. Jest wielkości szpaka. Występuje tylko w starych borach iglastych. Pierś jest jasna, ciemno prążkowana. Spód jest biały, ciemno i grubo kreskowany.

Syczek (zwyczajny)Syczek (zwyczajny) PL Zalatujący

Otus scops

Syczek (Otus scops) to gatunek małej sowy z rodziny puszczykowatych. Samiec i samica ubarwione są tak samo. Występuje forma szara oraz ruda. Sowa ta ma słabo widoczną szlarę. Skoki są słabo opierzone, palce nagie, szarawe.

Uszatka (zwyczajna)Uszatka (zwyczajna) PL Lęgowy Nieliczny

Asio otus

Sowa uszata, zwana także uszatką, to chroniona sowa wielkości wrony o charakterystycznych piórach przypominających uszy. Uszatka jest aktywna o zmierzchu i nocą. Dzień spędza w koronie drzew. Poluje na terenie otwartym.

Uszatka błotnaUszatka błotna PL Lęgowy sporadycznie Przelotny / przylatujący  !

Asio flammeus

Uszatka błotna, sowa błotna (Asio flammeus) to sowa z rodziny puszczykowatych, jeden z niewielu gatunków sów prowadzących dzienny tryb życia. Ma jasną szlarę, okrągłą maskę wokół oczu. Oczy są żółte. Nad maską czasem widać pęczki piór.

Włochatka (zwyczajna)Włochatka (zwyczajna) PL Lęgowy Bardzo nieliczny  !

Aegolius funereus

Włochatka to bardzo nieliczny w Polsce gatunek sowy. Ma dość dużą głowę zaopatrzoną w duże oczy z żółtymi tęczówkami. Wierzch ciała jest brązowy z jasnymi plamkami. Spód jest jasny z brązowym plamkowaniem.

KaktusówkaKaktusówka

Micrathene whitneyi

Kaktusówka (Micrathene whitneyi) to ptak z rodziny puszczykowatych, najmniejszy przedstawiciel rodziny. Upierzenie w kolorach szarym i brązowym z białymi plamami. Spód jaśniejszy.

Ketupa bosonogaKetupa bosonoga

Bubo zeylonensis

Ketupa bosonoga (Bubo zeylonensis) to gatunek sowy. Upierzenie brązowe i pstre z wierzchu, spód jasny z długimi, cienkimi kreskami. Oczy mają żółte tęczówki.

Ketupa płowaKetupa płowa

Bubo ketupu

Ketupa płowa (Bubo ketupu) to gatunek sowy o brązowym upierzeniu. Spodnia część jaśniejsza z ciemnym kreskowaniem, wierzch ciemny z jasnymi prążkami. Oczy mają żółte tęczówki.

Pójdźka bramińskaPójdźka bramińska

Athene brama

Pójdźka bramińska (Athene brama) to niewielka sowa z rodziny puszczykowatych. Upierzenie z wierzchu brązowawe z białymi plamkami, spód białawy z brązowymi plamkami. Oczy żółte, duże. Dziób również żółty. Szlara okrągła.

Pójdźka ziemnaPójdźka ziemna

Athene cunicularia

Pójdźka ziemna, zwana sową lub sówką ziemną, to amerykańska sowa z rodziny puszczykowatych o długich nogach, gnieżdżąca się w norach ssaków. Poluje za dnia i o zmierzchu.

Puchacz indyjskiPuchacz indyjski

Bubo bengalensis

Puchacz indyjski (Bubo bengalensis) to ptak z rodziny puchaczowatych o brązowym upierzeniu, ciemno kreskowany i plamkowany, przede wszystkim na skrzydłach. Sowa ta ma pomarańczowe tęczówki.

Puchacz malajskiPuchacz malajski

Bubo sumatranus

Puchacz malajski (Bubo sumatranus) to ptak z rodziny puchaczowatych o brązowym upierzeniu, jasnym spodzie ciemno prążkowanym. Sowa ta ma ciemne tęczówki. Nogi i dziób żółte.

Puchacz mlecznyPuchacz mleczny

Bubo lacteus

Puchacz mleczny to ptak z rzędu sów i rodziny puszczykowatych. Szlara okrągła, silny dziób, krótkie nogi. Upierzenie brązowo-szare, głowa jaśniejsza. Jest to gatunek osiadły.

Puszczyk brunatnyPuszczyk brunatny

Strix leptogrammica

Puszczyk brunatny - Strix leptogrammica - to azjatycka sowa o średnich rozmiarach, gnieżdżąca się w dziuplach. Spód jasny o falistym, drobnym rysunku, wierzch brązowy. Głowa brązowa z jasną szlarą.

Puszczyk pstryPuszczyk pstry

Strix virgata

Puszczyk pstry (Strix virgata) to gatunek sowy z rodziny puszczykowatych o brązowym upierzeniu, z jasnym, kreskowanym spodem.

Uszatka krzykliwaUszatka krzykliwa

Asio clamator

Uszatka krzykliwa (Asio clamator) to gatunek ptaka z rodziny puszczykowatych. występuje w dwóch odmianach barwnych, jaskrawej i bladej. Upierzenie brązowo-piaskowo-białe z czarnym kreskowaniem.

Włochatka małaWłochatka mała

Aegolius acadicus

Włochatka mała (Aegolius acadicus) to gatunek sowy z rodziny puszczykowatych. Ma duże, żółte oczy. Wierzch ciała pełen białych plam, spód jest płowy, jasnobrązowo kreskowany.

• włochatka bermudzka (Aegolius gradyi)
  • włochatka obrożna (Aegolius harrisii)
  • włochatka białolica (Aegolius ridgwayi)
  • uszatka etiopska (Asio abyssinicus)
  • uszatka mauretańska (Asio capensis)
  • uszatka jamajska (Asio grammicus)
  • uszatka madagaskarska (Asio madagascariensis)
  • uszatka kreskowana (Asio solomonensis)
  • uszatka ciemna (Asio stygius)
  • pójdźka leśna (Athene blewitti)
  • pójdźka melanezyjska (Athene jacquinoti)
  • pójdźka białobrewa (Athene superciliaris)
  • puchacz plamisty (Bubo africanus)
  • puchacz pustynny (Bubo ascalaphus)
  • puchacz japoński (Bubo blakistoni)
  • rybiarka marmurkowa (Bubo bouvieri)
  • puchacz przylądkowy (Bubo capensis)
  • puchacz brunatny (Bubo coromandus)
  • ketupa rdzawa (Bubo flavipes)
  • puchacz białoplamy (Bubo leucostictus)
  • puchacz jarzębaty (Bubo nipalensis)
  • rybiarka duża (Bubo peli)
  • puchacz kreskowany (Bubo philippensis)
  • puchacz ciemnolicy (Bubo poensis)
  • puchacz prążkowany (Bubo shelleyi)
  • rybiarka kreskowana (Bubo ussheri)
  • puchacz wirginijski (Bubo virginianus)
  • sóweczka szara (Glaucidium bolivianum)
  • sóweczka kreskowana (Glaucidium brasilianum)
  • sóweczka plamobrzucha (Glaucidium capense)
  • sóweczka jawajska (Glaucidium castanopterum)
  • sóweczka cejlońska (Glaucidium castanotum)
  • sóweczka kostarykańska (Glaucidium costaricanum)
  • sóweczka falista (Glaucidium cuculoides)
  • sóweczka dwuplamista (Glaucidium gnoma)
  • sóweczka lilipucia (Glaucidium griseiceps)
  • sóweczka brazylijska (Glaucidium hardyi)
  • sóweczka andyjska (Glaucidium jardinii)
  • sóweczka karłowata (Glaucidium minutissimum)
  • sóweczka kasztanowata (Glaucidium mooreorum)
  • sóweczka magellańska (Glaucidium nana)
  • sóweczka ekwadorska (Glaucidium nubicola)
  • sóweczka palmowa (Glaucidium palmarum)
  • sóweczka ciemna (Glaucidium parkeri)
  • sóweczka sawannowa (Glaucidium perlatum)
  • sóweczka peruwiańska (Glaucidium peruanum)
  • sóweczka prążkowana (Glaucidium radiatum)
  • sóweczka meksykańska (Glaucidium sanchezi)
  • sóweczka kubańska (Glaucidium siju)
  • sóweczka białobroda (Glaucidium sjostedti)
  • sóweczka rdzawopierśna (Glaucidium tephronotum)
  • bosonóg (Gymnasio nudipes)
  • puchaczyk grzywiasty (Jubula lettii)
  • puchaczyk czubaty (Lophostrix cristata)
  • gołonóg (Margarobyas lawrencii)
  • syczoń atlantycki (Megascops alagoensis)
  • syczoń białogardły (Megascops albogularis)
  • syczoń krzykliwy (Megascops asio)
  • syczoń brunatny (Megascops ater)
  • syczoń ciemnogłowy (Megascops atricapilla)
  • syczoń oczkowany (Megascops barbarus)
  • syczoń białoplamy (Megascops centralis)
  • syczoń tropikalny (Megascops choliba)
  • syczoń panamski (Megascops clarkii)
  • syczoń namorzynowy (Megascops cooperi)
  • syczoń stokowy (Megascops gilesi)
  • syczoń zmienny (Megascops guatemalae)
  • syczoń argentyński (Megascops hoyi)
  • syczoń włochaty (Megascops ingens)
  • syczoń zachodni (Megascops kennicottii)
  • syczoń andyjski (Megascops koepckeae)
  • syczoń prążkowany (Megascops marshalli)
  • syczoń jarzębaty (Megascops petersoni)
  • syczoń peruwiański (Megascops roboratus)
  • syczoń wyżynny (Megascops roraimae)
  • syczoń długodzioby (Megascops sanctaecatarinae)
  • syczoń samotny (Megascops seductus)
  • syczoń ciemny (Megascops stangiae)
  • syczoń plamisty (Megascops trichopsis)
  • syczoń dżunglowy (Megascops usta)
  • syczoń amazoński (Megascops watsonii)
  • sowica namorzynowa (Ninox affinis)
  • sowica białolica (Ninox albifacies)
  • sowica australijska (Ninox boobook)
  • sowica samotna (Ninox burhani)
  • sowica szczekliwa (Ninox connivens)
  • sowica ognista (Ninox forbesi)
  • sowica ciemnogłowa (Ninox hypogramma)
  • sowica cynobrowa (Ninox ios)
  • sowica północna (Ninox japonica)
  • sowica tasmańska (Ninox leucopsis)
  • sowica białogardła (Ninox leventisi)
  • sowica rdzawa (Ninox lurida)
  • sowica kroplista (Ninox meeki)
  • sowica jarzębata (Ninox mindorensis)
  • sowica prążkowana (Ninox natalis)
  • sowica ciemnolica (Ninox novaeseelandiae)
  • sowica ochrowa (Ninox ochracea)
  • sowica cynamonowa (Ninox odiosa)
  • sowica filipińska (Ninox philippensis)
  • sowica obrożna (Ninox punctulata)
  • sowica czekoladowa (Ninox randi)
  • sowica suluska (Ninox reyi)
  • sowica plamkogłowa (Ninox rudolfi)
  • sowica maskowa (Ninox rufa)
  • sowica białorzytna (Ninox rumseyi)
  • sowica brunatna (Ninox scutulata)
  • sowica paskowana (Ninox spilocephala)
  • sowica plamista (Ninox spilonotus)
  • sowica molucka (Ninox squamipila)
  • sowica wielka (Ninox strenua)
  • sowica szarolica (Ninox sumbaensis)
  • sowica papuaska (Ninox theomacha)
  • sowica cętkowana (Ninox variegata)
  • syczek rdzawy (Otus alfredi)
  • syczek nikobarski (Otus alius)
  • syczek jawajski (Otus angelinae)
  • syczek długouchy (Otus bakkamoena)
  • syczek andamański (Otus balli)
  • syczek papuaski (Otus beccarii)
  • syczek białouchy (Otus brookii)
  • syczek arabski (Otus brucei)
  • syczek krótkouchy (Otus capnodes)
  • syczek długoskrzydły (Otus collari)
  • syczek wschodni (Otus elegans)
  • syczek wyspowy (Otus everetti)
  • syczek palawański (Otus fuliginosus)
  • uszatnik mały (Otus grucheti)
  • syczek wielki (Otus gurneyi)
  • syczek groźny (Otus hartlaubi)
  • syczek cynamonowy (Otus icterorhynchus)
  • syczek seszelski (Otus insularis)
  • syczek brunatny (Otus ireneae)
  • syczek kraterowy (Otus jolandae)
  • syczek luzoński (Otus longicornis)
  • syczek molucki (Otus magicus)
  • syczek jasnobrzuchy (Otus manadensis)
  • syczek rafowy (Otus mantananensis)
  • syczek komorski (Otus mayottensis)
  • syczek duży (Otus megalotis)
  • syczek atolowy (Otus mentawi)
  • syczek wyżynny (Otus mindorensis)
  • syczek osobliwy (Otus mirus)
  • syczek złowrogi (Otus moheliensis)
  • uszatnik średni (Otus murivorus)
  • syczek rdzawogłowy (Otus nigrorum)
  • syczek białobrewy (Otus pamelae)
  • syczek stokowy (Otus pauliani)
  • syczek ognisty (Otus pembaensis)
  • syczek mikronezyjski (Otus podarginus)
  • syczek sundajski (Otus rufescens)
  • syczek malgaski (Otus rutilus)
  • syczek białoczelny (Otus sagittatus)
  • uszatnik duży (Otus sauzieri)
  • syczek afrykański (Otus senegalensis)
  • syczek płowy (Otus silvicola)
  • syczek sokotrzański (Otus socotranus)
  • syczek górski (Otus spilocephalus)
  • syczek indyjski (Otus sunia)
  • syczek cejloński (Otus thilohoffmanni)
  • syczek mroczny (Otus umbra)
  • sosnolub (Psiloscops flammeolus)
  • szlarogłówka południowa (Ptilopsis granti)
  • szlarogłówka północna (Ptilopsis leucotis)
  • puchaczyk obrożny (Pulsatrix koeniswaldiana)
  • puchaczyk maskowy (Pulsatrix melanota)
  • puchaczyk żółtobrzuchy (Pulsatrix perspicillata)
  • puszczyk tygrysi (Strix albitarsis)
  • puszczyk arabski (Strix butleri)
  • puszczyk jarzębaty (Strix chacoensis)
  • puszczyk płowy (Strix fulvescens)
  • puszczyk pustynny (Strix hadorami)
  • puszczyk zebrowany (Strix huhula)
  • puszczyk brazylijski (Strix hylophila)
  • puszczyk czarnolicy (Strix nigrolineata)
  • puszczyk plamisty (Strix occidentalis)
  • puszczyk falisty (Strix ocellata)
  • puszczyk patagoński (Strix rufipes)
  • puszczyk wielkoplamy (Strix sartorii)
  • puszczyk płowolicy (Strix seloputo)
  • puszczyk kreskowany (Strix varia)
  • puszczyk pręgowany (Strix woodfordii)
  • obrożynka (Taenioptynx brodiei)
  • sowica jastrzębia (Uroglaux dimorpha)
  • wąsówka (Xenoglaux loweryi)

Są to ptaki kosmopolityczne, obecne na wszystkich kontynentach poza Antarktydą. Preferują środowiska leśne, rzadziej półpustynie i pustynie, tundrę.

Puszczykowate to nocne i zmierzchowe ptaki drapieżne. Budowa piór umożliwia im bezszelestny lot.

Oczy puszczykowatych są umieszczone inaczej niż u innych ptaków, gdyż są skierowane do przodu a nie na boki. Kąt widzenia to 270°.

Gniazdują zwykle w dziuplach lub w opuszczonych gniazdach innych ptaków. Czasem w norach lub na ziemi. Większość jest monogamiczna. Liczba jaj: 1-14, w zależności od dostępności pokarmu. Najczęściej samica znosi 2-7 kulistych, białych jaj. Wysiadywanie trwa 15-35 dni. Pisklęta są gniazdownikami, pozostają w gnieździe przez 24-52 dni.

Polują przede wszystkim na gryzonie, chociaż zjadają też ptaki, płazy i gady, ryby i kraby (ketupy i rybiarki), małe gatunki sów polują też na duże owady.

Krytycznie zagrożonych jest 6 gatunków, 7 zagrożonych, 10 narażonych.

Pójdźka (zwyczajna): Okres występowania pójdźki w Polsce.
          Pójdźka (zwyczajna): Samica pójdźki składa w tym czasie jaja.
         Puchacz (zwyczajny): Trwa okres lęgowy puchacza.
         Puszczyk (zwyczajny): Trwa okres lęgowy u puszczyka
         Puszczyk (zwyczajny): Puszczyk tokuje
Sóweczka (zwyczajna): Okres występowania sóweczki w Polsce.
           Sóweczka (zwyczajna): Samica sóweczki składa w tym czasie jaja.
          Syczek (zwyczajny): Lęgi odbywa syczek.
        Uszatka (zwyczajna): Trwa okres lęgowy uszatki (czasem drugie zniesienie występuje w czerwcu)
Włochatka (zwyczajna): Okres występowania włochatki w Polsce.
         Włochatka (zwyczajna): Samica włochatki składa jaja.

• Mielczarek Paweł, Kuziemko Marek - Kompletna lista ptaków świata, Wydział Biologii : Instytut Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019 link tutaj