Puszczyk uralski

Puszczyk uralski (Strix uralensis) to piękna sowa z rodziny puszczykowatych, zamieszkująca lasy iglaste z rozległymi bagnami i polanami, występująca również w Polsce. Ma długi i zaostrzony ogon. Nie występuje dymorfizm płciowy w upierzeniu. Samica jest większa od samca.

Europa (także w Polsce), Azja. Poluje na polanach, w lasach, na mokradłach. U nas spotykany najczęściej w Beskidzie niskim i Bieszczadach. Zamieszkuje lasy sosnowe, bukowe oraz mieszane. Bardzo rzadko spotykany w parkach.

To agresywny ptak, zaciekle broni swojego gniazda. Jest aktywny w nocy. Prowadzi osiadły tryb życia. W nocy o każdej porze roku odzywa się głośnym głosem "wuhu", słyszalnym z odległości 2 km. Głos ostrzegawczy przypomina nieco szczekanie.

Puszczyk uralski żywi się drobnymi gryzoniami oraz ptakami.

Żyje w trwałych monogamicznych parach. Gnieździ się w dziuplach drzew i opuszczonych gniazdach innych ptaków. Samica składa od 2 do 4 jaj, które wysiaduje 28-34 dni. W tym czasie samiec poluje i karmi samicę. Młode opuszczają gniazdo po 35-40 dniach. Potrafią już latać po 45 dniach życia. Z rodzicami pozostają przez pierwsze 2-3 miesiące. Zdolność rozrodczą uzyskują po 2-3 latach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce puszczyk uralski znajduje się pod ochroną ścisłą.

W Polsce liczebność tego gatunku szacuje się na nie więcej niż 1000 par lęgowych.

ikonaPuszczyk płowolicy
Strix seloputo
ikonaPuszczyk pręgowany
Strix woodfordii
ikonaPuszczyk pstry
Strix virgata
ikonaPuszczyk brunatny
Strix leptogrammica
ikonaPuszczyk mszarny
Strix nebulosa
Puszczykowate

Jaką funkcję pełnią pióra wokół oczu sowy?

Czym wyróżniają się pióra wokół oczu sowy? Czy są wyjątkowe w świecie ptaków i jakie mają znaczenie? Jak się nazywają?

Sowy w Polsce

Czy w Polsce sowy występują pospolicie? Ile gatunków sów występuje w Polsce? Jak duże bywają nasze sowy i czy trudno je spotkać?