PL

Puszczyk uralski

Puszczyk uralski (Strix uralensis) to piękna sowa z rodziny puszczykowatych, zamieszkująca lasy iglaste z rozległymi bagnami i polanami, występująca również w Polsce. Ma długi i zaostrzony ogon. Nie występuje dymorfizm płciowy w upierzeniu. Samica jest większa od samca.

Puszczyk uralski(strix uralensis)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu© medianauka.pl

Europa (także w Polsce), Azja. Poluje na polanach, w lasach, na mokradłach. U nas spotykany najczęściej w Beskidzie niskim i Bieszczadach. Zamieszkuje lasy sosnowe, bukowe oraz mieszane. Bardzo rzadko spotykany w parkach.

To agresywny ptak, zaciekle broni swojego gniazda. Jest aktywny w nocy. Prowadzi osiadły tryb życia.

Puszczyk uralski żywi się drobnymi gryzoniami oraz ptakami.

Żyje w trwałych monogamicznych parach. Gnieździ się w dziuplach drzew i opuszczonych gniazdach innych ptaków. Samica składa od 2 do 4 jaj, które wysiaduje 28-34 dni. W tym czasie samiec poluje i karmi samicę. Młode opuszczają gniazdo po 35-40 dniach. Potrafią już latać po 45 dniach życia. Z rodzicami pozostają przez pierwsze 2-3 miesiące. Zdolność rozrodczą uzyskują po 2-3 latach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce puszczyk uralski znajduje się pod ochroną ścisłą.

W Polsce liczebność tego gatunku szacuje się na nie więcej niż 1000 par lęgowych.