PL

Pusczyk mszarny, sowa mszarna

Puszczyk mszarny, sowa mszarna (Strix nebulosa) to sowa wielkości puchacza, ale dwa razy od niego lżejsza. Samica puszczyka mszarnego jest nieco większa od samca, ale jest tak samo upierzona. Szlara jest kolista, duża, przy oczach i dziobie - biały wąs. Pióra na grzbiecie brązowe, z kremowymi, białawymi plamami. Lotki i sterówki brązowe z jasnymi plamami.

Pusczyk mszarny, sowa mszarna(Strix nebulosa)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu© medianauka.pl

Północno-wschodnia Europa, Azja, Ameryka Północna. Zasiedla rozległe bory. sporadycznie do nas zalatuje. dopiero w 2010 roku zaobserwowano gniazdowanie w Polsce.

Poluje także w dzień. Prowadzi osiadły tryb życia. Nie jest to ptak płochliwy.

Sowa ta osiąga rozmiary 60-70 długości ciała, w tym długość ogona od 27,5 do 32 cm. rozpiętość skrzydeł wynosi nawet 150 cm. Ciężar ciała wynosi w przypadku samców od 500 g do 1100 g, a w przypadku samic od 700 g do 1,9 kg.

Sowa mszarna zjada głównie gryzonie: norniki i myszy, a na północy lemingi.

Gniazda zakłada na szczycie złamanego pnia, w gniazdach opuszczonych przez ptaki drapieżne, czasem na ziemi. Samica raz w roku składa 3-5 jaj, które wysiaduje przez 30 dni.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Sowa ta w Polsce znajduje się pod ścisłą ochroną.

Niegdyś puszczyk mszarny gniazdował w Puszczy Białowieskiej.