Puchacz śnieżny

Puchacz śnieżny, sowa śnieżna (Bubo scandiacus) to duży ptak o pięknym, białym upierzeniu z ciemnymi plamkami na skrzydłach, dole grzbietu i spodzie. Ma charakterystyczną białą szlarę wokół dzioba. Ma opierzone nogi. Samica jest większa od samca. Samiec jest prawie cały biały, samica jest lekko nakrapiana. Młode samce również.

Tundra Eurazji i Ameryki Północnej - gniazdowanie, zimuje w Skandynawii, Ameryce Północnej, tajdze, Azji Środkowej, spotykana bardzo rzadko także w Polsce. Gniazduje na terenach wyżej położonych, nierzadko w pobliżu podmokłych terenów.

Poluje w dzień i w nocy. Jest to ptak płochliwy. Jedynie w obronie gniazda samiec może być agresywny. Lot cięższy niż u innych sów. Podczas godów odzywa się rytmicznie "gou", samiec ostrzega odgłosem "krek", samica pogwizduje.

Głównie gryzonie, ale również ptaki.

Samica składa do kilkunastu jaj raz w roku w gnieździe na ziemi. Pisklętami zajmuje się samiec i samica. Gniazdowanie zbiega się z obfitością lemingów i norników. Gdy pokarmu brakuje, sowa ta nie wyprowadza lęgu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce znajduje się pod ścisłą ochroną.

Hedwiga z cyklu powieści J.K. Rowling o Harrym Potterze jest sową śnieżną.

ikonaPuchacz wirginijski
ikonaPuchacz mleczny
Bubo lacteus
Puszczykowate

Ptaki w kulturze

Ptaki pojawiają się w wielu dziedzinach sztuki i popkultury. Oto nasza subiektywna lista postaci i dzieł, w których ptaki są istotnym lub charakterystycznym tematem.

Jaką funkcję pełnią pióra wokół oczu sowy?

Czym wyróżniają się pióra wokół oczu sowy? Czy są wyjątkowe w świecie ptaków i jakie mają znaczenie? Jak się nazywają?

Sowy w Polsce

Czy w Polsce sowy występują pospolicie? Ile gatunków sów występuje w Polsce? Jak duże bywają nasze sowy i czy trudno je spotkać?