PL

Sowa śnieżna

Sowa śnieżna (Bubo scandiacus) to duży ptak o pięknym, białym upierzeniu z ciemnymi plamkami na skrzydłach, dole grzbietu i spodzie. Ma charakterystyczną białą szlarę wokół dzioba. Ma opierzone nogi. Samica jest większa od samca. Samiec jest prawie cały biały, samica jest lekko nakrapiana. Młode samce również.

Sowa śnieżna(Bubo scandiacus)
Zdjęcie zbiorów ZOO w Opolu © medianauka.pl

Tundra Eurazji i Ameryki Północnej - gniazdowanie, zimuje w Skandynawii, Ameryce Północnej, tajdze, Azji Środkowej, spotykana bardzo rzadko także w Polsce. Gniazduje na terenach wyżej położonych, nierzadko w pobliżu podmokłych terenów.

Poluje w dzień i w nocy. Jest to ptak płochliwy. Jedynie w obronie gniazda samiec może być agresywny. Lot cięższy niż u innych sów.

Głównie gryzonie, ale również ptaki.

Samica składa do kilkunastu jaj raz w roku w gnieździe na ziemi. Pisklętami zajmuje się samiec i samica. Gniazdowanie zbiega się z obfitością lemingów i norników. Gdy pokarmu brakuje, sowa ta nie wyprowadza lęgu.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce znajduje się pod ścisłą ochroną.

Hedwiga z cyklu powieści J.K. Rowling o Harrym Potterze jest sową śnieżną.