PL

Uszatka, sowa uszata

Uszatka, sowa uszata (Asio otus) to ptak wielkości wrony o charakterystycznych piórach, przypominających uszy (stąd nazwa) o długości 3 cm. Pióra te uszatka może kłaść płasko, wówczas ich nie widać. Oczy mają pomarańczowe tęczówki. Wierzch ciała ciemnobrunatny z ciemniejszymi kreskami i prążkami. Spód rdzawożółtawy z szerokimi kreskami. Samiec jest tak samo ubarwiony jak samica i jest nieco od niej mniejszy.

Uszatka, sowa uszata(Asio otus)
© medianauka.pl

Europa, Azja wschodnia, Ameryka Północna. Obok puszczyka jest to najbardziej pospolita sowa w Polsce.

Uszatka jest aktywna o zmierzchu i nocą. Dzień spędza w koronie drzew. Poluje na terenie otwartym. Zimuje w opuszczonych gniazdach wron, srok, wiewiórek, gołębi, ptaków drapieżnych. Lot jest bardzo cichy, bezszelestny.

Gryzonie, ptaki (głównie wróble). Głównie nornik zwyczajny (90% jej pokarmu).

Jest to gatunek poligamiczny. Gniazda zakłada na drzewach iglastych w polach, parkach, przy drogach, na cmentarzach, na skraju lasu, najchętniej w starych gniazdach wron. Jaja składa tylko wtedy, gdy jest obfitość pokarmu. Wówczas wyprowadza jeden lęg w roku. Samica składa zwykle 4-5 jaj, czasem 6-8. Jaja są białe. Samica wysiaduje jaja 27-28 dni. Samiec karmi zarówno samicę jak i młode. Po 20 dniach młode opuszczają gniazdo i siedzą na gałęzi obok gniazda. Zaczynają latać po 33-35 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Podlega w Polsce ochronie gatunkowej.

Gdy zima jest mroźna, uszatki skupiają się w grupy nawet 30 osobników. Czasem chronią się w miastach.