Uszatka błotna

Uszatka błotna, sowa błotna (Asio flammeus) to sowa z rodziny puszczykowatych, jeden z niewielu gatunków sów prowadzących dzienny tryb życia. Ma jasną szlarę, okrągłą maskę wokół oczu. Oczy są żółte. Nad maską czasem widać pęczki piór (tak zwane uszy). Upierzenie z wierzchu jest brązowe z białymi i płowymi plamami. Spód jasny, grubo kreskowany. Ogon grubo prążkowany, końcówki skrzydeł są czarne. Samiec jest mniejszy od samicy.

Gatunek o szerokim zasięgu występowania. Jest obecny w Azji, Europie, Ameryce Północnej, Południowej, a także w Afryce. W Polsce to nieliczny gatunek, jego populację szacuje się na kilkadziesiąt par lęgowych. Występuje na terenach podmokłych.

Sowa błotna prowadzi dzienny tryb życia. To ptak wędrowny, który podczas przelotów tworzy stada. Podczas lęgów nie tolerują innych ptaków tego samego gatunku.

Sowa ta dorasta do 34-40 cm długości ciała, z czego na ogon przypada około 13-15 cm. Rozpiętość skrzydeł wynosi 95-110 cm, ciężar 260-420 g. Ma długie skrzydła.

Poluje głównie na norniki i inne drobne ssaki.

Gniazdo uszatki błotnej znajduje się na ziemi, w płytkim zagłębieniu, pośród roślinności. Samica składa jaja (zwykle 4-7) od połowy kwietnia i wysiaduje je sama przez 24-29 dni. Młode gniazdo opuszczają po kilkunastu dniach. Po 4-5 tygodniach od wyklucia potrafią już latać i szybko usamodzielniają się. Czasem samica wyprowadza dwa lęgi w ciągu roku.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce to gatunek podlegający ścisłej ochronie.

ikonaUszatka krzykliwa
Asio clamator
Puszczykowate

Jaką funkcję pełnią pióra wokół oczu sowy?

Czym wyróżniają się pióra wokół oczu sowy? Czy są wyjątkowe w świecie ptaków i jakie mają znaczenie? Jak się nazywają?

Sowy w Polsce

Czy w Polsce sowy występują pospolicie? Ile gatunków sów występuje w Polsce? Jak duże bywają nasze sowy i czy trudno je spotkać?