PL

Sowa jarzębata

Sowa jarzębata (Surnia ulula) to rzadka w Polsce sowa, aktywna w dzień, żyjąca w parach, czatująca na ofiary na czubku drzewa. Nie ma dymorfizmu płciowego w upierzeniu, samica jest znacznie większa od samca. U sowy tej występuje dłuższy ogon niż u innych gatunków tej rodziny ptaków. charakterystyczna jest też jasna szlara z szerokimi paskami po bokach.

Sowa jarzębata(Surnia ulula)
Zdjęcie okazu z ZOO w Opolu © medianauka.pl

Europa, Azja, Ameryka Północna. Zamieszkuje tundrę, tajgę oraz lasy iglaste. W Polsce sporadycznie spotykana, jedynie czasami zalatuje do naszego kraju.

Wyglądem i sposobem polowania przypomina jastrzębia. Jest agresywna w pobliżu gniazda. Wędruje na południe na duże odległości, gdy spada liczebność nornika. Czatownia jest zwykle położona bardzo wysoko. To sowa o dziennej aktywności. Lot jest szybki, urywany, prostoliniowy.

Sowa jarzębata poluje na małe ptaki, ssaki, rzadko gady, płazy i owady.

Gniazda buduje w dziuplach drzew, wypróchniałych drzewach lub w gniazdach innych ptaków. Samica składa 6-10 jaj i wysiaduje je przez 25-30 dni. Samiec w tym czasie poluje i karmi samicę. Młode opuszczają gniazdo zanim nauczą się latać. Stają się samodzielne po 75 dniach życia. Dojrzałość płciową uzyskują po 1 roku życia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce gatunek ten podlega ochronie ścisłej.

Sowa jarzębata jest wyjątkiem pośród sów, gdyż jest aktywna w dzień.