PL

Wodnik

Wodnik (Rallus aquaticus) to przedstawiciel rodziny chruścieli o niebieskawym ubarwieniu spodniej części ciała, szyi i bokach głowy. Wierzch i skrzydła są brązowe z czarnym kreskowaniem. Po bokach występują czarno-białe pręgi. Podogonowe pokrywy są białe. Dziób jest dość długi, lekko zakrzywiony w dół. Młode osobniki są mniej kontrastowo ubarwione.

Wodnik(Rallus aquaticus)

Ptak ten występuje w Europie i Azji, a także w północnej części Afryki. W Polsce jest niezbyt licznym ptakiem lęgowym. Zajmuje wszelkie zarośnięte brzegi wodnych akwenów, torfowiska i bagna. Część ptaków zimuje w Polsce.

To ptak trudny w obserwacji, ze względu na prowadzenie życia pośród gęstej roślinności wodnej i przybrzeżnej. Jest ptakiem wędrownym. Migracja odbywa się w nocy. Prowadzi samotniczy tryb życia. Ptak ten żeruje zarówno w dzień jak i w nocy. Porusza się, brodząc po błocie, w płytkiej wodzie lub porusza się po trzcinach.

W ciągu wiosny i lata zjada owady, skorupiaki i mięczaki. Taką dietę uzupełnia drobnymi kręgowcami. Jesienią zaczyna przyjmować pokarm roślinny w postaci pędów, owoców i nasion.

Samiec i samica wiążą się na jeden sezon lęgowy, a w ciągu roku może wyprowadzać dwa lęgi. Gniazdo w gęstwinie przybrzeżnej roślinności buduje samiec i samica. Samica składa 5-11 (16) jaj. Wysiadywanie trwa przez 19-22 dni i jest realizowane przez oba ptaki od chwili pełnego zniesienia. Pisklęta przez pierwszy okres pozostają w gnieździe. Lotność uzyskują po 20-30 dniach, a samodzielność po 60 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce jest to ptak objęty ścisłą ochroną.

To bardzo ciekawskie ptaki. Za cenę zaspokojenia ciekawości, są w stanie opuścić swoją kryjówkę.