logo

Chruściele

Chruściele (Rallidae) to rodzina ptaków z rzędu żurawiowatych. Rodzina ta liczy dziś 34 rodzajów i 133 gatunki, z czego w Polsce 7 (6 lęgowych).

Chruściele dzielimy na trzy nietaksonomiczne grupy:

• chruściele długodziobe,
  • derkacze i kokoszki,
  • łyski.

Mają bocznie spłaszczone ciało, krótkie, zaokrąglone skrzydła, krótki ogon, długie nogi i bardzo długie palce. Część z nich ma nagą, płaską, blaszkowatą narośl na czole, zwykle jaskrawo zabarwioną. Upierzenie różnorodne, zwykle brązowe, szare, rude. Zwykle samiec i samica są jednakowo upierzone.

DerkaczDerkacz PL Lęgowy Nieliczny  !

Crex crex

To ptak prowadzący bardzo skryty tryb życia. O jego obecności najczęściej przekonujemy się na podstawie charakterystycznego głosu kreks-kreks, jaki wydaje samiec o zmierzchu i w nocy. Ptak ten prowadzi wyjątkowo skryty tryb życia.

Kokoszka, kurka wodna, kokoszka wodnaKokoszka, kurka wodna, kokoszka wodna PL Lęgowy Nieliczny

Gallinula chloropus

Kokoszka, albo inaczej kurka wodna to niezbyt liczny ptak wielkości gołębia, podobny nieco do łyski. Skrzydła i wierzch ciała są ciemnobrązowe, prawie cała reszta ma czarny kolor. Po bokach ciała biegną białe kreski, układające się w ukośną linię.

KropiatkaKropiatka PL Lęgowy Nieliczny  !

Porzana porzana

Kropiatka (Porzana porzana) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Ubarwienie oliwkowo-brązowe z jasnymi i ciemnymi plamkami. Głowa po bokach, szyja i pierś są szarobrązowe z białymi plamkami.

Łyska, łyska zwyczajnaŁyska, łyska zwyczajna PL Lęgowy Średnio liczny

Fulica atra

To dość pospolity w Polsce ptak lęgowy o czarnym upierzeniu, z charakterystyczną białą płytką na czole. Stopy długie z charakterystycznymi płatkami skórnymi. Ptak ten nie boi się bliskości człowieka. Unosi się na wodzie jak korek.

WodnikWodnik PL Lęgowy Nieliczny

Rallus aquaticus

To rzadki w naszym kraju chruściel, o niebieskawym spodzie, dość długim, nieco zagiętym w dół, czerwonym dziobie. Wydaje odgłos kwiczenia. To ptak trudny w obserwacji, ze względu na prowadzenie życia pośród gęstej roślinności wodnej.

ZielonkaZielonka PL Lęgowy Bardzo nieliczny  !

Porzana parva

To rzadki w naszym kraju chruściel, jedyny krajowy przedstawiciel tej rodziny z dymorfizmem płciowym. Ma zielonkawy dziób z czerwoną plamą u nasady. Zielonkawe są też nogi. Podbrzusze jest czarno-białe.

Bagiewnik białopierśnyBagiewnik białopierśny

Amaurornis phoenicurus

Bagiewnik białopierśny (Amaurornis phoenicurus) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Upierzenie z wierzchu czarnobrązowe, kuper rdzawy, część głowy, pierś i brzuch są białe. Nogi i dziób żółtawe.

Chruścielak szaroszyiChruścielak szaroszyi

Aramides cajaneus

Chruścielak szaroszyi (Aramides cajaneus) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Szyja i część głowy szare, tył głowy brązowy, brązowo-szara jest reszta ciała poza czarnym kuprem i ogonem.

Chruścielak śniadyChruścielak śniady

Aramides saracura

Chruścielak śniady (Aramides saracura) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Głowa, szyja, pierś ubarwione na niebiesko, wierzch oliwkowobrązwy. Nogi różowe, dziób zielono-żółty

Chruścielak wielkiChruścielak wielki

Aramides ypecaha

Chruścielak wielki (Aramides ypecaha) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Głowa z wierzchu, część szyi i pierś są ubarwione szaro, reszta brązowa poza czarnym ogonem. Dziób zielonożółty, oczy czerwone.

Chruścielowiec białogardłyChruścielowiec białogardły

Dryolimnas cuvieri

Chruścielowiec białogardły (Dryolimnas cuvieri) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Upierzenie brązowe z białym gardłem. Głowa i szyja bardziej rdzawe, wierzch ciemno nakrapiany.

Kokoszka kropkowanaKokoszka kropkowana

Gallinula melanops

Kokoszka kropkowana (Gallinula melanops) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Ubarwienie głowy, szyi, piersi szarawe, ciemniejsze u nasady dzioba. wierzch brązowy, na ogonie białe pióra. Spód kropkowany.

Kureczka białobrewaKureczka białobrewa

Amaurornis cinerea

Kureczka białobrewa (Amaurornis cinerea) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Upierzenie szarawe, w tylnej części brązowawe. Nad okiem biegnie biała brew, przez oko ciemniejsza kreska.

Kureczka karolińska

Porzana carolina

Kureczka karolińska (Porzana carolina) to gatunek chruściela. Upierzenie z wierzchu oliwkowe, biało i czarno nakrapiane, spód jasny z białymi i oliwkowymi prążkami. Dziób żółty. Głowa od nasady do oczu ma ciemne upierzenie.

Kureczka kasztanowataKureczka kasztanowata

Porzana fusca

Kureczka kasztanowata (Porzana fusca) to ptak z rodziny chruścieli. Ma brązowe upierzenie z rdzawymi nalotami. Nogi pomarańczowoczerwone z długimi palcami. Oczy mają czerwony kolor.

Kureczka krasnonogaKureczka krasnonoga

Rallina fasciata

Kureczka krasnonoga (Rallina fasciata) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. spód grubo prążkowany, czarno-biały. Reszta rudobrązowa. Nogi, oczy czerwone.

Kureczka sinonogaKureczka sinonoga

Rallina eurizonoides

Kureczka sinonoga (Rallina eurizonoides) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Spód grubo prążkowany, czarno-biały. Głowa, szyja i pierś rude. Wierzch brązowy.

Kureczka wielkaKureczka wielka

Tribonyx mortierii

Kureczka wielka (Tribonyx mortierii) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Ciało krępe. Ubarwienie szarobrązowe z białymi elementami. Dziób żółty, oczy czerwone.

Łyska czerwonoczelnaŁyska czerwonoczelna

Fulica rufifrons

Łyska czerwonoczelna (Fulica rufifrons) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Ubarwienie czarne. Dziób żółty na końcu i czerwony u nasady. Na czole charakterystyczna, czerwona, płaska narośl.

Łyska wielkaŁyska wielka

Fulica gigantea

Łyska wielka (Fulica gigantea) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli, największy przedstawiciel łysek. Ubarwienie czarne. Dziób wielobarwny, od żółtego, białego po kolor brązowy.

Łyska żółtodziobaŁyska żółtodzioba

Fulica armillata

Łyska żółtodzioba (Fulica armillata) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Ubarwienie czarne. Dziób brązowo-żółty.

Modrzyk zwyczajnyModrzyk zwyczajny

Porphyrio porphyrio

Modrzyk zwyczajny to przedstawiciel chruścieli o pięknym, błękitnym upierzeniu, z charakterystyczną, czerwoną skórą bez upierzenia na czole i bardzo długimi palcami u nóg. Jest gatunkiem osiadłym i hałaśliwym.

Sułtanka amerykańskaSułtanka amerykańska

Porphyrula martinica

To jeden z najbardziej barwnych gatunków chruścieli. Dziób krótki, mocny, czerwony u nasady i żółty na końcu. Czoło z niebieską plamą. Nogi długie, żółte. Palce bardzo długie. Sułtanka amerykańska potrafi wspinać się na drzewa.

Takahe południowyTakahe południowy

Porphyrio hochstetteri

Takahe południowy (Porphyrio hochstetteri) to gatunek nielotnego ptaka z rodziny chruścieli, największy przedstawiciel rodziny. Ma dość masywne i krępe ciało. Upierzenie purpurowoniebieskie. Skrzydła są zielonkawe.

WekaWeka

Gallirallus australis

Weka (Gallirallus australis) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli, żyjący w Nowej Zelandii. Weka ma mocny, brązowawy dziób. Upierzenie brązowe, nad okiem i na szyi znajdują się szarawe obszary. Mocne są też nogi.

Wodnik białobrewyWodnik białobrewy

Hypotaenidia philippensis

Wodnik białobrewy (Hypotaenidia philippensis) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Dziób mocny, ostro zakończony, czerwony u nasady. Ubarwienie ciała z wierzchu jasnooliwkowe, biało i czarno nakrapiane, spód czarno-biały, prążkowany.

Wodnik błotnyWodnik błotny

Rallus limicola

Wodnik błotny (Rallus limicola) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli. Ptak ubarwiony na brązowo z ciemniejszym wierzchem. Policzki szare. Na bokach czarno-białe prążki.

Wodnik rdzawogłowy

Lewinia striata

Wodnik rdzawogłowy (Lewinia striata) to gatunek chruściela. Ubarwienie z wierzchu brązowawe, biało i ciemno kropkowane i prążkowane. Dolna część głowy, szyja i pierś szarawe. Samiec ma rudy wierzch głowy i kark.

• chruścielak jednobarwny (Amaurolimnas concolor)
  • bagiewnik brązowy (Amaurornis akool)
  • bagiewnik czarnosterny (Amaurornis bicolor)
  • bagiewnik czarny (Amaurornis flavirostris)
  • bagiewnik rdzawobrzuchy (Amaurornis isabellinus)
  • bagiewnik ciemnobrzuchy (Amaurornis magnirostris)
  • bagiewnik szaropierśny (Amaurornis moluccanus)
  • bagiewnik oliwkowy (Amaurornis olivaceus)
  • bagiewnik madagaskarski (Amaurornis olivieri)
  • derkaczyk kasztanowaty (Anurolimnas castaneiceps)
  • derkaczyk czarnopręgi (Anurolimnas fasciatus)
  • derkaczyk szarolicy (Anurolimnas viridis)
  • chruścielowiec rdzawy (Aphanapteryx bonasia)
  • chruścielowiec rodrigueski (Aphanapteryx leguati)
  • chruścielak rdzawoszyi (Aramides axillaris)
  • chruścielak rdzawoskrzydły (Aramides calopterus)
  • chruścielak oliwkowy (Aramides mangle)
  • chruścielak brunatny (Aramides wolfi)
  • chruścielak chrapliwy (Aramidopsis plateni)
  • chruścielak atlantycki (Atlantisia elpenor)
  • chruścielak karłowaty (Atlantisia rogersi)
  • chruściel madagaskarski (Canirallus kioloides)
  • chruściel szarolicy (Canirallus oculeus)
  • rudokurka syberyjska (Coturnicops exquisitus)
  • rudokurka ciemna (Coturnicops notatus)
  • rudokurka żółtawa (Coturnicops noveboracensis)
  • derkacz kureczkowaty (Crex egregia)
  • kureczka krótkoskrzydła (Cyanolimnas cerverai)
  • wodnokur duży (Eulabeornis castaneoventris)
  • łyska hawajska (Fulica alai)
  • łyska amerykańska (Fulica americana)
  • łyska andyjska (Fulica ardesiaca)
  • łyska karaibska (Fulica caribaea)
  • łyska rogata (Fulica cornuta)
  • łyska czubata (Fulica cristata)
  • łyska złotoczelna (Fulica leucoptera)
  • łyska maskareńska (Fulica newtoni)
  • kokosznik (Gallicrex cinerea)
  • kokoszka mała (Gallinula angulata)
  • kokoszka atlantycka (Gallinula nesiotis)
  • kokoszka żółtodzioba (Gallinula pacifica)
  • kokoszka czerwonodzioba (Gallinula silvestris)
  • kokoszka ciemna (Gallinula tenebrosa)
  • kokoszka czarnosterna (Gallinula ventralis)
  • wodnik różowonogi (Gallirallus insignis)
  • wodnokur nowokaledoński (Gallirallus lafresnayanus)
  • wodnik okinawski (Gallirallus okinawae)
  • wodnik guamski (Gallirallus owstoni)
  • wodnik melanezyjski (Gallirallus rovianae)
  • wodnik brunatny (Gallirallus sylvestris)
  • wodnik wąsaty (Gallirallus torquatus)
  • chruścielak szarobrzuchy (Gymnocrex plumbeiventris)
  • chruścielak gołolicy (Gymnocrex rosenbergii)
  • wodnokur molucki (Habroptila wallacii)
  • chruściel płowy (Himantornis haematopus)
  • derkaczyk białogardły (Laterallus albigularis)
  • derkaczyk amazoński (Laterallus exilis)
  • derkaczyk śniady (Laterallus jamaicensis)
  • derkaczyk białobrzuchy (Laterallus leucopyrrhus)
  • derkaczyk rdzawoboczny (Laterallus levraudi)
  • derkaczyk oliwkowy (Laterallus melanophaius)
  • derkaczyk rudy (Laterallus ruber)
  • derkaczyk galapagoski (Laterallus spilonotus)
  • derkaczyk rdzawolicy (Laterallus xenopterus)
  • wodnik luzoński (Lewinia mirificus)
  • wodnik maoryski (Lewinia muelleri)
  • wodnik kusy (Lewinia pectoralis)
  • kureczka czarna (Limnocorax flavirostris)
  • wodnokur kusy (Megacrex inepta)
  • rudokurka kropkowana (Micropygia schomburgkii)
  • derkacznik kolumbijski (Neocrex colombianus)
  • derkacznik pstrodzioby (Neocrex erythrops)
  • weczka żółtodzioba (Nesoclopeus poecilopterus)
  • weczka czarnodzioba (Nesoclopeus woodfordi)
  • wodniczak pstry (Pardirallus maculatus)
  • wodniczak żałobny (Pardirallus nigricans)
  • wodniczak ołowiowy (Pardirallus sanguinolentus)
  • takahe północny (Porphyrio mantelli)
  • sułtanka afrykańska (Porphyrula alleni)
  • sułtanka żółtodzioba (Porphyrula flavirostris)
  • kureczka popielata (Porzana albicollis)
  • kureczka smolista (Porzana atra)
  • kureczka żółtawa (Porzana flaviventer)
  • kureczka australijska (Porzana fluminea)
  • kureczka kreskowana (Porzana marginalis)
  • kureczka wyspowa (Porzana monasa)
  • kureczka wschodnia (Porzana paykullii)
  • karliczka (Porzana pusilla)
  • kureczka hawajska (Porzana sadwichensis)
  • kureczka śniada (Porzana spiloptera)
  • kureczka posępna (Porzana tabuensis)
  • rudokurka wielka (Rallina canningi)
  • rudokurka czarnoskrzydła (Rallina forbesi)
  • rudokurka papuaska (Rallina leucospila)
  • rudokurka kasztanowata (Rallina mayri)
  • rudokurka czerwonawa (Rallina rubra)
  • rudokurka ognistogłowa (Rallina tricolor)
  • wodnik patagoński (Rallus antarcticus)
  • wodnik afrykański (Rallus caerulescens)
  • wodnik królewski (Rallus elegans)
  • wodnik długodzioby (Rallus longirostris)
  • wodnik madagaskarski (Rallus madagascariensis)
  • wodnik andyjski (Rallus semiplumbeus)
  • wodnik wenezuelski (Rallus wetmorei)
  • rudowodnik (Rougetius rougetii)
  • kusokurka smugowana (Sarothrura affinis)
  • kusokurka białoskrzydła (Sarothrura ayresi)
  • kusokurka kreskowana (Sarothrura boehmi)
  • kusokurka plamista (Sarothrura elegans)
  • kusokurka madagaskarska (Sarothrura insularis)
  • kusokurka długosterna (Sarothrura lugens)
  • kusokurka perlista (Sarothrura pulchra)
  • kusokurka rdzawogłowa (Sarothrura rufa)
  • kusokurka cienkodzioba (Sarothrura watersi)

Występują na całym świecie za wyjątkiem bardzo chłodnych obszarów. Preferują wilgotne środowiska z gęstą roślinnością, czyli lasy tropikalne, mokradła, zarośla, łąki.

Słabo latają, choć wiele gatunków podejmuje dalekie wędrówki. Przejawiają zachowania terytorialne.

Gniazda budują na ziemi w krzakach lub na roślinności wodnej, czasem w norach. U gatunków wodnych gniazdo ma stożkowaty kształt i jest budowane w płytkiej wodzie. Może też być budowane w kępie traw, trzcinie., czasami z daszkiem. Rzadko gniazdo budowane jest na drzewie lub krzewie. Budulec stanowią wyłącznie rośliny. W zniesieniu 2-12 jaj o masie 10-80 g, które wysiaduje samiec i samica przez 20-30 dni.

Żywią się zarówno pokarmem roślinnym jak i zwierzęcym. Zjadają średnie i duże bezkręgowce, drobne kręgowce, nasiona, owoce, pędy roślin. Kilka gatunków całkowicie roślinożernych.

Krytycznie zagrożone są kokoszka żółtodzioba, wodnik nowokaledoński, 11 kolejnych gatunków jest zagrożonych, 17 narażonych, 22 uznano za wymarłe, wodnika guamskiego uznano za wymarłego na wolności.

Derkacz: Okres występowania w Polsce derkacza.
Kokoszka, kurka wodna, kokoszka wodna: Możliwość obserwacji kokoszki w Polsce. W okresie listopada do lutego występuje rzadziej.
       Kokoszka, kurka wodna, kokoszka wodna: Trwa okres lęgowy u kokoszki.
          Kropiatka: do Polski przylatuje kropiatka.
         Kropiatka: Kropiatka odlatuje z Polski.
Łyska, łyska zwyczajna: Możliwość obserwacji łyski w Polsce.
          Łyska, łyska zwyczajna: Łyski zakładają gniazda na wodzie.
           Łyska, łyska zwyczajna: Pierwsze lęgi łysek.
           Łyska, łyska zwyczajna: Trwa migracja łysek.
    Wodnik: Okres występowania wodnika w Polsce.
        Wodnik: Okres zimowania wodnika w Polsce w nielicznych miejscach, gdzie woda nie zamarza.
      Zielonka: Trwa występowania zielonki w POlsce.

• Richard Grimmett, Carol Inskipp, Tim Inskipp, Sherub - Birds of Bhutan and the East Himalayas, ISBN 978-1-4729-4188-6, HELM 2019