PL

Zielonka

Zielonka (Porzana parva) to niewielki ptak z rodziny chruścieli. Obie płcie mają brązowy wierzch ciała, ciemno nakrapiany. Zielonkawy dziób ma czerwoną plamę u jego nasady. Zielonkawe są też nogi. Podbrzusze jest czarno-białe. Samce są niebieskoszare od strony brzusznej i na głowie po bokach. Samica ma boki głowy niebieskawe, a przód szyi biały. Od spodu samica jest płowa. Młode osobniki nie mają czerwonej plamki na dziobie.

Zielonka(Porzana parva)
© tassos1966 - Fotolia.com

Ptak ten występuje w Europie i Azji oraz w Afryce (zimowiska). W Polsce to bardzo nieliczny ptak lęgowy, występujący w dość dużym rozproszeniu. Preferuje zbiorniki z gęstą roślinnością przybrzeżną, trzcinowiska.

To ptak trudny w obserwacji ze względu na prowadzenie skrytego trybu życia pośród gęstej roślinności wodnej, czy przybrzeżnej. Jest ptakiem wędrownym. Przejawia zachowania terytorialne, szczególnie podczas lęgów. W poszukiwaniu pokarmu porusza się po trzcinach lub pływa po wodzie.

Zjada owady i ich larwy. Odżywia się także nasionami wodnych roślin. Pokarm zbiera z powierzchni wody lub roślin wodnych.

Jest monogamiczna. Para jest ze sobą przez jeden sezon lęgowy. Wyprowadza 1-2 lęgi w ciągu roku. Gniazduje w szuwarach. Gniazdo buduje samiec. Nierzadko konstrukcja gniazda jest zawieszona na trzcinie lub pałce wodnej. Samica składa od 4 do 9 (11) jaj, które wysiaduje samiec i samica przez 21-23 dni. Pisklętami rodzice opiekują się przez pierwsze dni. Młode usamodzielniają się po 45-50 dniach.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.

To jedyny nasz chruściel z wyraźnie zaznaczonym dymorfizmem płciowym.