Sułtanka amerykańska

Sułtanka amerykańska (Porphyrula martinica) to gatunek ptaka z rodziny chruścieli o pięknym, połyskującym, niebieskozielonym ubarwieniu upierzenia. Dziób krótki, mocny, czerwony u nasady i żółty na końcu. Czoło z niebieską plamą. Nogi długie, żółte. Palce bardzo długie.

Sułtanka amerykańska(Porphyrula martinica)
© Fotolia.com

Ptak ten żyje w obu Amerykach, ale notuje się go także na wyspach na oceanie Atlantyckim, a nawet w Afryce, co jest dość osobliwe przy słabych umiejętnościach lotu. Bardzo rzadko zalatuje do Europy.

Sułtanka amerykańska potrafi wspinać się na drzewa. Ptak ten gniazduje w Ameryce Północnej, zimuje zaś w Ameryce Południowej. To niezbyt wytrawny lotnik. Lubi ukryte życie. Żyje najczęściej w dość dużych grupach, liczących nawet 50 osobników.

Sułtanki amerykańskie zjadają rdestnice, turzyce, lilie wodne, nasiona traw, rzadziej drobne bezkręgowce.

Gniazdo pływa na wodnej roślinności. Samica składa w nim od 3 do 7 jaj. Przez 18 dni wysiaduje je razem z samcem. Inne ptaki z danej grupy pomagają w opiece nad potomstwem.

To jeden z najbardziej barwnych gatunków chruścieli.