PL

Kokoszka, kurka wodna, kokoszka wodna

Kokoszka, kokoszka zwyczajna (Gallinula chloropus), dawna nazwa: kurka wodna, to niewielki ptak z rodziny chruścieli, podobny nieco do łyski. Skrzydła i wierzch ciała są ciemnobrązowe, prawie cała reszta ma czarny kolor. Po bokach ciała biegną białe kreski, układające się w ukośną linię. Podogonie jest białe z czarnym pasem. Charakterystyczna dla kokoszki jest czerwona płytka na czole i czerwona nasada dzioba. Koniec dzioba jest żółty. Nogi mają zielony kolor. Palce są bardzo długie. Kokoszka ma zwyczaj zadzierania ogona do góry.

Kokoszka, kurka wodna, kokoszka wodna (Gallinula chloropus)

Kokoszka występuje w Europie, Azji oraz w Afryce. W Polsce nie jest liczna, ale może się pojawiać na terenie całego kraju poza terenami wysokogórskimi. Preferuje zarośnięte zbiorniki wodne. Najwięcej ptaków tego gatunku można spotkać na Górnym Śląsku.

W okresie lęgowym ptak ten żyje w rozproszeniu. Prowadzi dość skryty tryb życia pośród wodnej roślinności. Przestraszona kokoszka czasem biegnie po wodzie, jakby się miała wzbić w powietrze. Ptak ten lubi chodzić po roślinności unoszącej się na powierzchni wody. Czasem nurkuje. Większość osobników podejmuje wędrówki na zimowiska późną jesienią i wraca wczesną wiosną. Podczas pływania ptak ten charakterystycznie kiwa głową.

Zjada przede wszystkim liście roślin wodnych, a także ich owoce i nasiona. Roślinną dietę uzupełnia owadami i mięczakami.

Jest monogamiczna przez jeden sezon. Wyprowadza 1-2, bardzo rzadko 3 lęgi w roku. Okres lęgowy trwa od kwietnia do sierpnia. Gniazdo zakłada samiec i samica w gąszczu wodnej roślinności, czasem na niskich wierzbach, a zdarza się, że jest to pływająca platforma. Samica składa 5-10 (13) jaj. Wysiaduje je samiec i samica przez 21-22 dni. Pisklęta są zagniazdownikami. Rodzice opiekują się jednak potomstwem dość długo. Po 40-50 dniach młode potrafią już latać. Osobniki z pierwszego lęgu czasem pomagają w dokarmianiu kolejnego pokolenia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.