PL

Kokoszka, kurka wodna, kokoszka wodna

Kokoszka, kokoszka zwyczajna (Gallinula chloropus), dawna nazwa: kurka wodna, to niewielki ptak z rodziny chruścieli, podobny nieco do łyski. Skrzydła i wierzch ciała są ciemnobrązowe, prawie cała reszta ma czarny kolor. Po bokach ciała biegną białe kreski, układające się w ukośną linię. Podogonie jest białe z czarnym pasem. Charakterystyczna dla kokoszki jest czerwona płytka na czole i czerwona nasada dzioba. Koniec dzioba jest żółty. Nogi mają zielony kolor. Palce są bardzo długie. Kokoszka ma zwyczaj zadzierania ogona do góry.

Kokoszka, kurka wodna, kokoszka wodna(Gallinula chloropus)

Kokoszka występuje w Europie, Azji oraz w Afryce. W Polsce nie jest liczna, ale może się pojawiać na terenie całego kraju poza terenami wysokogórskimi. Preferuje zarośnięte zbiorniki wodne. Najwięcej ptaków tego gatunku można spotkać na Górnym Śląsku.

W okresie lęgowym ptak ten żyje w rozproszeniu. Prowadzi dość skryty tryb życia pośród wodnej roślinności. Przestraszona kokoszka czasem biegnie po wodzie, jakby się miała wzbić w powietrze. Ptak ten lubi chodzić po roślinności unoszącej się na powierzchni wody. Czasem nurkuje. Większość osobników podejmuje wędrówki na zimowiska późną jesienią i wraca wczesną wiosną. Podczas pływania ptak ten charakterystycznie kiwa głową.

Zjada przede wszystkim liście roślin wodnych, a także ich owoce i nasiona. Roślinną dietę uzupełnia owadami i mięczakami.

Jest monogamiczna przez jeden sezon. Wyprowadza 1-2, bardzo rzadko 3 lęgi w roku. Okres lęgowy trwa od kwietnia do sierpnia. Gniazdo zakłada samiec i samica w gąszczu wodnej roślinności, czasem na niskich wierzbach, a zdarza się, że jest to pływająca platforma. Samica składa 5-10 (13) jaj. Wysiaduje je samiec i samica przez 21-22 dni. Pisklęta są zagniazdownikami. Rodzice opiekują się jednak potomstwem dość długo. Po 40-50 dniach młode potrafią już latać. Osobniki z pierwszego lęgu czasem pomagają w dokarmianiu kolejnego pokolenia.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce podlega ścisłej ochronie.