Wujkowate

Wujkowate (Empididae) to rodzina owadów z rzędu muchówek, do której zaliczamy około 3000 gatunków, z czego w Polsce występuje aż 300. To owady o ciekawych zachowaniach godowych.

To dobrze zbudowane muchówki. Ubarwienie ciała czarne, żółtawe lub brązowe. Muchówki te mają niewielką głowę z bardzo dużymi oczami, prawie stykającymi się ze sobą. Skrzydła są przeźroczyste, czasami z ciemniejszymi plamami.

Wujek żółtaczekWujek żółtaczek PL

Empis livida

Wujek żółtaczek (Empis livida) to gatunek muchówki z rodziny wujkowatych. To dobrze zbudowana muchówka. Ubarwienie żółto-brązowe. Głowa jest niewielka z bardzo dużymi oczami. Skrzydła są przeźroczyste.

• Wujek okazały (Empis tesselata)

To muchówki strefy umiarkowanej. Owady te można spotkać na łąkach, w lasach, częściej nad wodą. Są pospolite na terenie całej Polski.

To owady aktywne za dnia. Zimują larwy lub jaja.

Długość ciała waha się od 1 mm do 15 milimetrów. Aparat gębowy jest bardzo długi. Długie kończyny są wyposażone w szczecinki lub kolce. Niektóre gatunki korzystają z pierwszej pary odnóży jak z narządu chwytnego.

Niektóre gatunki przejawiają ciekawe zachowania godowe. Otóż samiec przekazuje samicy prezent w postaci upolowanego owada lub innego jadalnego "prezentu". Są tez gatunki, które odbywają loty godowe w postaci rojów nad wodą. Nierzadko roje składają się na początku tylko z samic. Po pewnym czasie dołączają samce i dochodzi do kopulacji.

To drapieżniki polujące na inne owady, głównie muchówki. Cześć gatunków odżywia się nektarem kwiatów. Larwy także są drapieżnikami. Rozwijają się w glebie lub rozkładającej się materii. Niektóre rozwijają się w wodzie.