Wyjec czarny (Alouatta caraya)
Zdjęcie okazu z ZOO we Wrocławiu © Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Wyjec czarny

Wyjec czarny (Alouatta caraya) to ssak naczelny z rodziny płaksowatych z grupy małp szerokonosych. Samce są ubarwione na czarno, samice oraz młode osobniki żółtawe lub brązowe. Twarz nie jest owłosiona, ma czarną barwę. Szczęka dolna jest duża. Ma chwytny ogon, od spodu nie jest owłosiony. Kończyny bardzo długie. Sierść długa i szorstka.

Zamieszkuje centralną część Ameryki Południowej. Prowadzi nadrzewny tryb życia. Przebywa w górnych warstwach lasu deszczowego.

Jest aktywny o świcie i o zmierzchu. Tworzy grupy złożone z kilkunastu do trzydziestu osobników, którymi przewodzą 1 lub dwa samce. Jest bardzo hałaśliwy. Samce wydają przejmujące ryki i wycia, które słychać z odległości nawet 5 km. W wydawaniu tak donośnych głosów pomaga im specjalnie zbudowana krtań. Potrafią pływać.

Zjada przede wszystkim pokarm roślinny, jednak zjada też pokarm pochodzenia zwierzęcego. Zjada głównie liście, owoce, orzechy, nasiona, jaja, jaszczurki, małe ssaki, owady. Wodę pije z liści lub oblizują dłonie, które zanurza w zbiorniku wody.

Ciąża trwa około 140 dni. Samica rodzi zwykle jedno młode. Opiekują się nim zarówno samiec jak i samica. Młode trzyma się futra matki.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Jest bardzo rzadkim przedstawicielem w swojej rodzinie.

To jedna z największych amerykańskich małp. Krajowcy polują na te małpy ze względu na jadalne mięso.