Wzjeżka łozówka (Clostera curtula)
© Cosmin Manci - Fotolia.com

Wzjeżka łozówka

Wzjeżka łozówka (Clostera curtula) to gatunek rodzimego motyla nocnego z rodziny garbatkowatych. Na jasnoszarym tle skrzydeł znajdują się białawe i brunatne przepaski. Pierwsza para skrzydeł na końcach ma brunatną plamę. Skrzydła drugiej pary nie posiadają rysunku, są szarobrunatne. Podczas spoczynku motyl ten skrzydła ma złożone dachówkowato. Gąsienica jest początkowo czarnobrunatna z żółtym pasem na grzbiecie i dwiema czarnymi brodawkami na segmencie pierwszym i ósmym. Wraz z rozwojem ubarwienie się zmienia i może być różne. Pojawia się marmurkowy deseń.

Występuje w prawie całej Palearktyce. W Polsce to pospolity motyl na terenie całego kraju. Preferuje lasy liściaste i mieszane. Jest obecna na północy aż do koła podbiegunowego.

Zimuje poczwarka. To motyl o nocnej aktywności. Okres lotu przypada na kwiecień-czerwiec i lipiec-sierpień.

Osiąga 30-34 mm rozpiętości skrzydeł.

Gąsienice żerują na liściach topoli i wierzby. Szczególnie upodobały sobie drzewa młode.

Od kwietnia do sierpnia tworzy dwa pokolenia. Samica jaja składa na spodniej stronie liści rośliny żywicielki. Przepoczwarzenie następuje w kokonach w zwiniętych liściach.

Gatunek nie wymaga ochrony. Jest pospolity.