Garbatkowate

Garbatkowate (Notodontidae) to rodzina motyli nocnych, do której zaliczamy około 3000 gatunków, z czego 36 występuje w naszym kraju.

Generalnie motyle te mają szare lub brązowe ubarwienie z wyraźnym rysunkiem. Skrzydła pierwszej pary są nieco wydłużone i dość wąskie, zawierają też na brzegach łuski/włoski, które w pozycji spoczynkowej układają się w garb. Drugą parę stanowią skrzydła o zaokrąglonych kształtach. Samce charakteryzują pierzaste czułki.

Wzjeżka łozówkaWzjeżka łozówka PL

Clostera curtula

Wzjeżka łozówka (Clostera curtula) to gatunek rodzimego motyla nocnego z rodziny garbatkowatych. Na jasnoszarym tle skrzydeł znajdują się białawe i brunatne przepaski. Gąsienice żerują na liściach topoli i wierzby.

Są to motyle lasów liściastych i mieszanych. Są obecne w całej Polsce. Gatunki należące do tej rodziny można spotkać w prawie całej Europie, a ponad połowa gatunków żyje w Ameryce Południowej.

To motyle o nocnej aktywności. Gąsienice mają często bardzo nietypowe kształty oraz strategie obrony, w tym możliwość atakowania kawasem mrówkowym. Zimuje zwykle postać poczwarki.

Krajowe gatunki osiągają od 26 do 78 mm rozpiętości skrzydeł.

Przepoczwarzenie następuje zwykle w kokonie. Ma to miejsce w korze drzew, pośród listowia lub w ziemi.

Gąsienice żerują na drzewach i krzewach liściastych lub ma roślinach zielnych (znacznie rzadziej).

Wzjeżka łozówka

Okres lotu wzjeżki łozówki.

Okres, w którym można spotkać gąsienicę wzjeżki łozówki.