Zajęczaki

Zajęczaki, zającokształtne, czterosiekaczowce (Logomorpha) to rząd ssaków, który liczy dziś około 60 gatunków w 2 rodzinach i 12 rodzajach. Dawniej zajęczaki zaliczano do gryzoni. W Polsce żyją 3 gatunki tego rzędu. Szczątki kopalne znane są z oligocenu.

Rodziny

Szczekuszkowate

Ochotonidae
Zającowate

Leporidae

Występują na wszystkich kontynentach. W Australii i Nowej Zelandii zostały sprowadzone przez człowieka. Rozmnożyły się tak, że stały się plagą. Zamieszkują przede wszystkim tundrę, stepy, tereny skaliste, czasem żyją w lasach.

Żyją pojedynczo lub w koloniach. Prowadzą naziemny tryb życia. Niektóre gatunki kopią nory.

Zajęczaki osiągają małe lub średnie rozmiary. Mają miękkie futro. Kończyny przednie mają 5 palców, tylne 4-5 palców, zaopatrzone są w pazury. Krótki ogon pokryty jest futrem. Cechą charakterystyczną jest rozcięta górna warga (tak zwana zajęcza warga). W szczęce górnej znajdują się dwie pary siekaczy. Pierwsze są długie, stale rosną. Drugie są krótsze i walcowate. Jedna para siekaczy występuje w żuchwie.

Zającowate do rozrodu przystępują kilka razy w roku. Ciąża trwa 26-42 dni. Samica rodzi 2-8 młodych (czasem więcej). Szczekuszkowate rodzą młode 2-3 razy do roku. Ciąża trwa 30 dni, a samica rodzi 3-4 młode.

Zajęczaki są wyłącznie roślinożerne. Zajęczaki wydalają dwa rodzaje kału (cekotrofia). Jeden jest miękki i wilgotny. Zwierzęta zjadają go i wówczas wydalają twardy i suchy.

Większe gatunki stanowią cenione zwierzęta łowne. Udomowiony został królik.

Do zagrożonych gatunków należą: Caprolagus hispidus, Pentalagus furnessi, Romerolagus diazi, Nesolagus netscheri.