Zalotka spłaszczona - Medianauka.pl

Zalotka spłaszczona (Leucorrhinia caudalis)
© Pascal Halder - stock.adobe.com

Zalotka spłaszczona

Zalotka spłaszczona (Leucorrhinia caudalis) to gatunek ważki z rodziny ważkowatych. Czoło jest białe. Samiec ma czarnobrązowe ubarwienie z niebieskim nalotem na 3-5 segmencie odwłoka. Odwłok na końcu jest maczugowaty i spłaszczony. Jego górne przydatki analne są białe, białe są też znamiona skrzydłowe z wierzchu. U samicy na odwłoku pojawiają się żółte plamy. Jej znamiona skrzydłowe są czarnobrązowe.

Ważka występuje w Europie i w Azji na jej granicy z Europą. W Polsce to nieliczna ważka. Zamieszkuje starorzecza, zarośnięte rowy.

Okres lotu od maja do początku lipca. Samce siadają na roślinach pływających (grążele i grzybienie).

Długość ciała wynosi 3 cm.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. Ważka ta jest objęta ochroną prawną.