Zgniotkowate

Zgniotkowate (Cucujidae) to rodzina owadów z rzędu chrząszczy, wyjątkowo piękne, o czerwonym ubarwieniu (gatunki krajowe). W Polsce występują tylko 4 gatunki.

Najbardziej charakterystyczne dla tych chrząszczy jest spłaszczenie grzbietowo-brzuszne. Pokrywy skrzydłowe są bardzo płaskie. Głowa ma trójkątny kształt, mniejsze przedplecze ma owalny kształt. Czułki są paciorkowate.

Pediacus depressusPediacus depressus PL

Pediacus depressus

Pediacus depressus to gatunek chrząszcza z rodziny zgniotkowatych. Ciało jest wyraźnie spłaszczone grzbietowo-brzusznie. Ubarwienie jaskrawe, brunatnoczerwone.

Zgniotek cynobrowyZgniotek cynobrowy PL

Cucujus cinnaberinus

Zgniotek cynobrowy (Cucujus cinnaberinus) to bardzo rzadko spotykany w Polsce chrząszcz z rodziny zgniotkowatych o pięknym, czerwonym ubarwieniu ciała z czarnymi odnóżami i żuwaczkami. Jest podobny do zgniotka szkarłatnego.

• Zgniotek szkarłatny (Cucujus haematodes)
  • Pediacus dermestoides

To rzadkie w Polsce chrząszcze. Można je spotkać tylko głęboko w puszczy, w martwym drewnie, najczęściej pod korą drzew.

Niektóre gatunki żyją w magazynach żywności.

Zimuje postać larwalna przez dwie kolejne zimy.

Długość ciała - poniżej 2 cm.

Samica wiosną składa jaja w zagłębienia kory. Rozwój trwa nawet 3 lata.

Zgniotkowate żywią się martwą materią organiczną - łyko, porażone przez grzyby. Grzyby umożliwiają owadom trawienie celulozy. Zdarza się, że zgniotkowate atakują kózkowate i korniki.

Połowa krajowych gatunków uznaje się za zagrożone wymarciem.