PL

Żuk wiosenny

Żuk wiosenny (Trypocopris vernalis) to gatunek rodzimego chrząszcza z rodziny żukowatych. Ma owalne i pękate ciało, czarne z fioletowym lub zielonkawym odcieniem, mocno błyszczące. Cechą charakterystyczną tego gatunku są gładkie pokrywy skrzydłowe (u innych żuków brak tej cechy).

Żuk wiosenny (Trypocopris vernalis)
© Cosmin Manci - Fotolia.com

Obszar występowania tego gatunku to Europa i Azja Mniejsza. To pospolity u w Polsce chrząszcz, występuje głównie w lasach, czasem na otwartych terenach.

Późnym latem i jesienią chrząszcze te budują podziemne norki i korytarze z komorami lęgowymi. Żuki wiosenne mają zwyczaj toczyć gnojowe kulki do tych miejsc.

Chrząszcz ten dorasta do 12-20 mm.

To koprofag. Chrząszcz ten żywi się odchodami ssaków. Spija też soki drzew ze ściętych pni oraz żeruje na niektórych grzybach.

Samica składa jaja w zakopanych w ziemi odchodach. Larwy wylęgają się dopiero wiosną następnego roku i żerują na odchodach. Dorosłe owady pojawiają się latem.

To jeden z najczęściej spotykanych żuków w Polsce.