Żukowate

Żukowate (Geotrupidae) to rodzina owadów należąca do rzędu chrząszczy. W Polsce żyje 9 gatunków z tej rodziny owadów. Niegdyś do tej rodziny zaliczano także poświętnikowate.

Chrząszcze te mają krępe ciało, mocno wysklepione pokrywy, zwykle żeberkowane. Ciało jest najczęściej czarne, niebieskawe lub zielonkawe. Czułki są krótkie, na ich końcu znajdują się buławki. Kończyny są przystosowane do kopania w ziemi.

Bolbelasmus unicornisBolbelasmus unicornis PL

Bolbelasmus unicornis

Bolbelasmus unicornis to rzadki gatunek żuka. Ma pękate ciało o jednolicie jasnobrązowym ubarwieniu. Pokrywy skrzydłowe z podłużnymi bruzdami.

Bycznik, tyfeuszBycznik, tyfeusz PL

Typhaeus typhoeus

Bycznik, tyfeusz (Typhaeus typhoeus) to gatunek chrząszcza z rodziny żukowatych. Ubarwienie czarne z połyskiem. U samca na przedpleczu znajdują się trzy rogi, z czego środkowy jest krótszy.

Plug pospolityPlug pospolity PL

Aphodius fimetarius

Plug pospolity (Aphodius fimetarius) to gatunek owada z rodziny żukowatych, żyjący w odchodach. Głowa jest czarna, pokrywy skrzydłowe są brązowe z ciemniejszymi plamami. Ciało jest lekko wydłużone.

Żuk gnojowyŻuk gnojowy PL

Geotrupes stercorosus

Żuk gnojowy (Geotrupes stercorosus) to przedstawiciel żukowatych pospolicie występujący w naszych lasach. Jest monogamiczny. To żuk z wysklepionymi mocno pokrywami z podłużnymi bruzdami. Ciało jest czarne.

Żuk leśnyŻuk leśny PL

Anoplotrupes stercorosus

Żuk leśny (Anoplotrupes stercorosus) to gatunek chrząszcza, należący do rodziny żukowatych. Ma pękate, wysklepione ciało, czarne z delikatnym, niebieskawym połyskiem. Na pokrywach widoczne podłużne bruzdowanie.

Żuk wiosennyŻuk wiosenny PL

Trypocopris vernalis

Żuk wiosenny (Trypocopris vernalis) to gatunek chrząszcza z rodziny żukowatych. Ma owalne i pękate ciało, czarne z fioletowym lub zielonkawym odcieniem, błyszczące. Cechą charakterystyczną tego gatunku są gładkie pokrywy skrzydłowe.

• Żuk (Geotrupes mutator)
  • Geotrupes puncticollis
  • Krawiec głowacz (Lethrus apterus)

Owady te można spotkać w całej Polsce, głównie w środowisku leśnym.

Zwykle kopią długie lub krótsze tunele w ziemi, do których znoszą odchody. Owady te mogą wydawać dźwięki za pomocą strydulacji (wydawanie dźwięków przez pocieranie narządami strydulacyjnymi).

Samice składają jaja w podziemnych tunelach wypełnionych odchodami ssaków.

Owady te odżywiają się odchodami ssaków roślinożernych, zarówno osobniki dorosłe jak i larwy. Niektóre dorosłe żuki zjadają także grzyby. Inne nie gardzą ściółką leśną.

Owady te przyczyniają się do użyźniania gleby i oczyszczania środowiska z odchodów.

Bycznik, tyfeusz: Występuje postać dorosła bycznika.
    Plug pospolity: W tym okresie można spotkać postać dorosłą pluga pospolitego.
 Żuk gnojowy: Okres występowania imago żuka gnojowego.
 Żuk leśny: Występuje postać dorosła żuka leśnego.
        Żuk wiosenny: Okres obserwacji żuka wiosennego.