logo

Bączek

Bączek (Ixobrychus minutus) to jedna z najmniejszych czapli na świecie. Czubek głowy i grzbiet oraz ogon samca są czarne (u samicy brązowe). Reszta jest płowa, z dobrze widocznym kreskowaniem. Od głowy przez szyję ciągną się jasne pasy. W okresie rozrodu dziób jest czerwonawy, później staje się żółty.

Ptak ten występuje w dość dużym rozproszeniu w Europie, jest obecny w Azji oraz w Afryce. W Polsce jest bardzo nielicznym ptakiem lęgowym (zaledwie kilkaset par).

Prowadzi skryty tryb życia. Większość czasu przebywa w szuwarach. Ptak ten poza lęgami jest samotnikiem. Przejawia zachowania terytorialne. Przejawia aktywność dzienną, ale i nocną również. Najbardziej jest aktywny o zmierzchu i o świcie.

Ptak ten łowi ryby, żaby, a także owady.

Jest monogamiczny. Samiec buduje gniazdo i wabi do niego samicę. Gdy to się nie uda, samiec przystępuje do budowy nowej konstrukcji w innym miejscu. Gniazdo budowane jest nad wodą. Samica składa od 4 do 9 jaj, których wysiadywanie trwa 17-19 dni. Pisklęta są karmione przez oboje rodziców.

Gatunek ten nie jest zagrożony wymarciem. Ma status LC w Czerwonej Księdze Gatunków Zagrożonych. W Polsce ptak ten jest objęty ścisłą ochroną.