logo

Czaple, czaplowate

Czaple, czaplowate (Ardeidae) to rodzina ptaków z rzędu brodzących. Rodzina ta liczy dziś 17 rodzajów i 62 gatunki. W Polsce można spotkać 8 gatunków, 5 z nich gnieździ się w naszym kraju.

Wyróżniamy 4 podrodziny:

• czaple (Ardeinae) - zaliczamy do niej 42 gatunki w 9 rodzajach (są tu czaple i ślepowrony),
  • bąki (Botaurinae) - zaliczamy do niej 13 gatunków w 3 rodzajach,
  • tygryski (Ardeinae) - zaliczamy do niej 5 gatunków w 3 rodzajach,
  • Agamiinae - zaliczamy do niej 1 gatunek: czaplę zielonoskrzdłą
  • Cochleariinae - zaliczamy do niej 1 gatunek: rakojad; niedawno podrodzina ta stanowiła odrębną rodzinę ptaków.

To duże ptaki o smukłym ciele, długiej szyi, zgiętej w locie, długich nogach i dziobie. Skrzydła są długie i szerokie. Ogon jest dość krótki. Są przystosowane do brodzenia w płytkiej wodzie. Upierzenie białe, szare, czarne lub brązowe, pręgowane u tygrysek.

BączekBączek PL Lęgowy Bardzo nieliczny  !

Ixobrychus minutus

To jedna z najmniejszych czapli na świecie, bardzo rzadko gniazdująca w naszym kraju, głównie na niżu w centralnej Polsce. Prowadzi skryty tryb życia. Większość czasu przebywa w szuwarach. Ptak ten poza lęgami jest samotnikiem.

BąkBąk PL Lęgowy Nieliczny  !

Botaurus stellaris

Bąk to ptak z rodziny czapli, nieliczny w naszym kraju, wydający bardzo głośny, buczący głos podczas godów. Upierzenie w kolorze brązowym z czarnymi plamami na całym ciele. Gdy czuje się zaniepokojony przyjmuje charakterystyczną pozę z wyciągniętą pionowo

Czapla białaCzapla biała PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny  !

Ardea alba

Czapla biała to rzadko zalatująca do Polski czapla o białym upierzeniu, zamieszkująca cieplejsze regiony wszystkich kontynentów. Tworzy duże kolonie. W locie nogi są wysunięte i wyprostowane poziomo poza koniec ogona, uderzenia skrzydłami są powolne i głęb

Czapla modronosaCzapla modronosa PL Zalatujący  !

Ardeola ralloides

Czapla modronosa (Ardeola ralloides) to gatunek ptaka z rodziny czapli o krępej budowie ciała. Upierzenie płowe poza białymi skrzydłami i ogonem. Na karku, szczególnie w szacie godowej, znajdują się dłuższe pióra.

Czapla nadobnaCzapla nadobna PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny  !

Egretta garzetta

Czapla nadobna to rzadko zalatujący gatunek czapli o białym upierzeniu, z charakterystycznym długim czubem i żółtymi stopami. Gatunki żyjące na północy prowadzą wędrowny tryb życia, pozostałe - osiadły. W locie szyja jest esowato zgięta, nogi poziomo ułożo

Czapla purpurowaCzapla purpurowa PL Lęgowy sporadycznie Zalatujący Skrajnie nieliczny  !

Ardea purpurea

Czapla purpurowa to bardzo rzadki u nas gatunek lęgowy spotykany na Stawach Milickich i na Zbiorniku Gołczakowickim. Jest podobna do czapli siwej z sylwetki, ale jest jeszcze smuklejsza od niej. Ma jednak rdzawe upierzenie na szyi i po bokach. Podczas lotu

Czapla siwaCzapla siwa PL Lęgowy Nieliczny

Ardea cinerea

Czapla siwa to piękny rodzimy ptak o szarym upierzeniu, którego można spotkać przy płytkich zbiornikach wodnych. Podczas lotu szyja jest esowato zgięta. Żeruje na płytkich zbiornikach, czatując nieruchomo na zdobycz zwykle w płytkiej wodzie.

ŚlepowronŚlepowron PL Lęgowy sporadycznie Bardzo nieliczny  !

Nycticorax nycticorax

Ślepowron to ptak z rodziny czapli o krępej budowie, z wierzchu czarny lub szary, spód jasny. Na głowie z tyłu posiada czub. Rzadki w Polsce. Aktywny w nocy. Nasze krajowe ślepowrony zimują w Afryce. Przeloty w kwietniu oraz we wrześniu-październiku.

Bączek amerykańskiBączek amerykański

Ixobrychus exilis

Bączek amerykański (Ixobrychus exilis) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych. Upierzenie brązowawe, spód żółtawy. Na głowie ciemna czapeczka, oczy mają żółte źrenice. Od szyi przez pierś biegną białe pasy. Skrzydła ciemne.

Bączek ciemnyBączek ciemny

Ixobrychus sturmii

Bączek ciemny (Ixobrychus sturmii) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych. Upierzenie ciemnoszare z wierzchu z rdzawym przebarwieniem u nasady skrzydeł. Spód jasnożółty z czarnymi pasami. Wokół oczu niebieskawa plama.

Bączek czarnyBączek czarny

Ixobrychus flavicollis

Bączek czarny (Ixobrychus flavicollis) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych. Upierzenie czarne z żółtymi elementami na głowie i szyi.

Bączek żółtawyBączek żółtawy

Ixobrychus sinensis

Bączek żółtawy (Ixobrychus sinensis) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych. Upierzenie płowe, żółtawe, z białymi pasami na piersi. wierzch głowy ciemniejszy. Tęczówki oczu żółte. Nogi także żółte. Dziób brązowo-żółty.

Bąk amerykańskiBąk amerykański

Botaurus lentiginosus

Bąk amerykański (Botaurus lentiginosus) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych. Upierzenie brązowawe z jasnym spodem w brązowe pasy. Nogi żółto-zielonkawe.

Czapla białoskrzydłaCzapla białoskrzydła

Ardeola bacchus

Czapla białoskrzydła (Ardeola bacchus) to ptak z rodziny czaplowatych. W szacie godowej głowa i szyja poza białym gardłem jest kasztanowata, wierzch ciemny, spód biały.

Czapla białoszyjaCzapla białoszyja

Ardea pacifica

Czapla białoszyja (Ardea pacifica) to gatunek dużego ptaka z rodziny czaplowatych. Upierzenie z wierzchu jest czarne z niebieskawym połyskiem. Głowa, szyja i pierś są białe. Z przodu szyi linia z czarnych piór.

Czapla czarnaCzapla czarna

Egretta ardesiaca

Czapla czarna (Egretta ardesiaca) to ptak z rodziny czaplowatych o czarnym upierzeniu. Czapla ta słynie ze sposobu polowania. Brodząc w płytkiej wodzie rozkłada w przód skrzydła, tworząc z nich parasol nad głową.

Czapla czarnobrzuchaCzapla czarnobrzucha

Ardea cocoi

Czapla czarnobrzucha (Ardea cocoi) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych. Jest pięknie ubarwiona. Upierzenie białe, na głowie czarna czapeczka zachodząca na kark czarnym czubem, z przodu szyi czarne kreskowanie

Czapla czarnogłowaCzapla czarnogłowa

Ardea melanocephala

Czapla czarnogłowa (Ardea melanocephala) to gatunek czapli. Brak wyraźnego dymorfizmu płciowego. Ubarwienie szare poza szyją i głową. Głowa z wierzchu czarna, od spodu biała. Szyja czarna z tyłu, a z przodu biała i od połowy biało kreskowana.

Czapla czarnonogaCzapla czarnonoga

Ardea intermedia

Czapla czarnonoga (Ardea intermedia) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych. Upierzenie białe. Dość krótki dziób żółty. Nogi w górnej część żółtawe, w dolnej czarne.

Czapla łupkowataCzapla łupkowata

Egretta vinaceigula

Czapla łupkowata (Egretta vinaceigula) to gatunek dużego ptaka z rodziny czapli o ciemnym, stalowym, łupkowatym upierzeniu.

Czapla modraCzapla modra

Ardea herodias

Czapla modra to amerykański przedstawiciel rodziny czapli. Ma długie nogi i dziób, szyja długa, esowato wygięta. Upierzenie szare z niebieskawym odcieniem, szyja jaśniejsza, na głowie nad oczami biegnie czarna opaska.

Czapla modrolicaCzapla modrolica

Pilherodius pileatus

Czapla modrolica (Pilherodius pileatus) to gatunek czapli o białym upierzeniu. Głowa i szyja czasem żółtawe. Ba głowie czarna czapeczka i długi czub. Wokół oczu i nasady dzioba niebieskawe pole.

Czapla olbrzymiaCzapla olbrzymia

Ardea goliath

Czapla olbrzymia (Ardea goliath) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych. Skrzydła łupkowate, głowa z wierzchu brązowa, spód i spodnia strona szyi szarawa z ciemnym kreskowaniem.

Czapla rafowaCzapla rafowa

Egretta gularis

Czapla rafowa (Egretta gularis) to gatunek dużego ptaka z rodziny czaplowatych, podobnego do czapli nadobnej (biała odmiana). Występują dwie formy barwne: ciemna i jasna, czasem z pojedynczymi czarnymi piórami.

Czapla rdzawoszyjaCzapla rdzawoszyja

Egretta rufescens

Czapla rdzawoszyja (Egretta rufescens) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych. Czapla ta ma długie nogi, dziób i szyję. Występują dwie odmiany barwne: jasna i ciemna.

Czapla siodłataCzapla siodłata

Ardeola grayii

Czapla siodłata (Ardeola grayii) to ptak z rodziny czaplowatych. W szacie godowej głowa i szyja poza białym gardłem jest w kolorze kawy z mlekiem, spód biały, wierzch ciemniejszy.

Czapla śnieżnaCzapla śnieżna

Egretta thula

Czapla śnieżna (Egretta thula) to ptak brodzący z rodziny czapli o pięknym, białym upierzeniu. Pole wokół oczu do nasady dzioba jest żółte. Jak wszystkie czaple, czapla śnieżna poluje na ryby, ale także i inne drobne zwierzęta.

Czapla zielonaCzapla zielona

Butorides virescens

Czapla zielona (Butorides virescens) to gatunek czapli. Upierzenie zielono-niebieskawe poza purpurowymi bokami głowy, szyją i piersią. Od nasady dzioba przez środek piersi biegnie biała linia. Wokół żółtych oczu ku nasadzie dzioba biegnie żółte pole.

Czapla zielonawaCzapla zielonawa

Butorides striata

Czapla zielonawa (Butorides striata) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych o krępej sylwetce, brązowym upierzeniu z ciemną czapeczką na głowie. Skrzydła i plecy zielonkawo-czarne. Młode osobniki mają więcej brązów i kreskowany spód.

Czapla zielonoskrzydłaCzapla zielonoskrzydła

Agamia agami

Czapla zielonoskrzydła, agamia (Agamia agami) to gatunek czapli. Szyja, część piersi brązowa, skrzydła zielonkawe, głowa i ogon niebieskawe. Wyraźnie widoczny biały pasek biegnący od nasady dzioba przez szyję.

Czapla złotawaCzapla złotawa

Bubulcus ibis

Czapla złotawa to czapla o dość dużym zasięgu występowania. Cechą charakterystyczną jest żółte upierzenie głowy i piersi w szacie godowej. Lubi towarzystwo stad bydła, bawołów, słoni. Stada dużych zwierząt płoszą duże owady, które czapla złotawa zjada.

RakojadRakojad

Cochlearius cochlearius

Rakojad (Cochlearius cochlearius) to ptak do niedawna zaliczany do rodziny czaplowatych, od niedawna przez niektórych systematyków zaliczany do odrębnej rodziny rakojadów. Głowa z wierzchu ma czarny kolor.

Ślepowron orientalnyŚlepowron orientalny

Gorsachius melanolophus

Ślepowron orientalny (Gorsachius melanolophus) to gatunek czapli, o krępej sylwetce, pięknie ubarwiony. Upierzenie na głowie, z wierzchu i szyi kasztanowe, spód jaśniejszy. Skrzydła mają czarne pióra z jasnymi końcami.

Ślepowron rdzawyŚlepowron rdzawy

Nycticorax caledonicus

Ślepowron rdzawy (Nycticorax caledonicus) to gatunek ptaka z rodziny czapli. Upierzenie z wierzchu brązowawe, spód, szyja i dolna część głowy biała. Na głowie czarna czapeczka. Oczy mają żółte tęczówki.

Tygryska nagobrodaTygryska nagobroda

Tigrisoma mexicanum

Tygryska nagobroda (Tigrisoma mexicanum) to gatunek ptaka z rodziny czapli. Upierzenie brązowawe w ciemne, drobne prążki. Na głowie ciemna czapeczka, oczy mają żółte źrenice, wokół oczu, i gardło nieopierzona, żółtawa skóra.

Tygryska papuaskaTygryska papuaska

Zonerodius heliosylus

Tygryska papuaska (Zonerodius heliosylus) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych, jedyny przedstawiciel rodzaju Zonerodius. Wierzch ciemny w jasne prążki, brązowa pierś, szyja i głowa ciemno prążkowane.

Tygryska rdzawoszyjaTygryska rdzawoszyja

Tigrisoma lineatum

Tygryska rdzawoszyja (Tigrisoma lineatum) to gatunek ptaka z rodziny czaplowatych. Ptak ten ma długi, ciemny dziób, żółty u nasady. Nogi długie, szarawe. Pokrywy skrzydłowe ciemnoszare. Głowa i kark, szyja i pierś są rdzawe.

• czapla maskowa (Ardea humbloti)
  • czapla białobrzucha (Ardea insignis)
  • czapla szarobrzucha (Ardea sumatrana)
  • czapla malgaska (Ardeola idae)
  • czapla rudobrzucha (Ardeola rufiventris)
  • czapla okazała (Ardeola speciosa)
  • bąk pstry (Botaurus pinnatus)
  • bąk australijski (Botaurus poiciloptilus)
  • czapla żółtodzioba (Egretta eulophotes)
  • czapla białolica (Egretta novaehollandiae)
  • czapla srokata (Egretta picata)
  • czapla czczona (Egretta sacra)
  • ślepowron japoński (Gorsachius goisagi)
  • ślepowron wspaniały (Gorsachius magnificus)
  • czapla śniada (Hydranassa caerulea)
  • czapla trójbarwna (Hydranassa tricolor)
  • bączek cynamonowy (Ixobrychus cinnamomeus)
  • bączek amurski (Ixobrychus eurhythmus)
  • bączek smugowany (Ixobrychus involucris)
  • ślepowron białogrzbiety (Nycticorax leuconotus)
  • ślepowron maurytyjski (Nycticorax mauritianus)
  • ślepowron wielkogłowy (Nycticorax megacephalus)
  • ślepowron żółtoczelny (Nycticorax violaceus)
  • czapla gwiżdżąca (Syrigma sibilatrix)
  • tygryska białoczuba (Tigriornis leucolophus)
  • tygryska ciemna (Tigrisoma fasciatum)
  • bącznik (Zebrilus undulatus)

Czaple są obecne na całym świecie poza obszarami wysuniętymi daleko na północ i Antarktydą. Preferują środowiska wodno-błotne - mokradła i płytkie wody. Nierzadko czaple podążają za dużymi ssakami.

Czaple poza ślepowronami, które są aktywne w nocy, prowadzą dzienny tryb życia. Dużo czasu poświęcają na pielęgnację piór. Bąki są samotnikami.

Czaple posiadają pióra wytwarzające puder (pióra pudrowe).

Zwykle gnieżdżą się w koloniach na drzewach. Jaja wysiaduje samiec i samica. Pisklęta są gniazdownikami i są karmione przez rodziców wymiotowanym pokarmem. Czaple właściwe składają 2-7 jasnoniebieskich jaj, które są wysiadywane przez 18-30 dni. Bąki składają zwykle 3-5, czasem nawet 10 jasnych, brązowawych jaj. Tygryski składają 1-2 jaja w gnieździe na drzewie.

Ich przysmakiem są ryby, ale także i inne drobne zwierzęta, w tym skorupiaki, płazy, owady, gady, ssaki, ptaki.

Zagrożone są 3 gatunki, w tym czapla białobrzucha. Pięć innych gatunków jest narażonych.

Bączek: Możliwość obserwacji w Polsce bączka.
          Bąk: Bąki przylatują do Polski na lęgi.
          Bąk: Trwają gody bąków, można na bagnach i torfowiskach usłyszeć ich charakterystyczny, buczący głos.
          Bąk: Samica bąka składa jaja.
         Bąk: Bąki odlatują na zimowiska.
    Czapla purpurowa: Możliwość obserwacji w Polsce czapli purpurowej.
         Czapla purpurowa: Trwa okres lęgowy u czapli purpurowej.
          Czapla siwa: Czaple siwe przylatują do kraju.
         Czapla siwa: Samica czapli siwej składa jaja.
           Czapla siwa: Czaple siwe odlatują z Polski na zimowiska. Część ptaków u nas zostaje.
           Ślepowron: Do kraju przylatują rzadkie u nas ślepowrony.
          Ślepowron: Samica ślepowrona składa jaja.
          Ślepowron: Ślepowrony odlatują na zimę do Afryki.