Belonokształtne

Belonokształtne (Beloniformes) to rząd ryb kostnoszkieletowych, do którego zaliczamy 5 rodzin z 35 rodzajami oraz około 200 gatunkami. W niniejszej publikacji oprócz makreloszowatych i belonowatych zaliczone zostały ryby półdziobcowate i ptaszorowate (ryby latające) oraz kaczorkowate.

Rodziny

Wykaz wszystkich opublikowanych artykułów tematycznych, opisujących rodziny ssaków z wybranego rzędu.

Ukryj obce rodziny
Ukryj polskie rodziny

Belonowate

Belonidae

Liczba gatunków: ?
(w Polsce: 1)
Makreloszowate

Scomberesocidae

Liczba gatunków: 5
(w Polsce: nie występują)
Ptaszorowate, ryby latające

Exocoetidae
Liczba gatunków: 67
(w Polsce: nie występują)

Inne rodziny

• Kaczorkowate (Adrianichthyidae)
  • Półdziobcowate (Hemiramphidae)

Są to ryby wód słonych i słodkich (kilka gatunków) prawie całego świata w strefy tropikalnej i umiarkowanej.

Ryby latające mają silnie zbudowane płetwy piersiowe. Ryby te są zdolne do lotu ślizgowego tuż nad powierzchnią wody. Lot jest wynikiem ucieczki przed drapieżnikami.

Cechami wspólnymi ryb z tego rzędu są przesunięte ku tyłowi ciała płetwy grzbietowa i odbytowa, płetwy brzuszne mają po 6 miękkich promieni, w płetwach nie występują kolce, charakterystyczne są też biegnąca bardzo nisko wzdłuż ciała linia boczna, pojedyncze otwory jam nosowych i zrośnięte w płytkę o kształcie trójkąta dolne kości gardła. Łuska jest drobna, cykloidalna. W szczęce znajdują się drobne zęby. Kości belonowatych są zielone.

Jaja tych ryb oprócz ryb latających i makreloszy mają zwykle długie i lepkie nitki.

Ryby latające żywią się planktonem. Półdziobce są zwykle roślinożerne. Belonowate są drapieżnikami. Polują na inne ryby, owady.

Ryby te nie są zagrożone wymarciem. Niektóre gatunki mają duże znaczenie gospodarcze (belony, sajra).

Ryby z rodzaju Strongylura mają ostre dzioby. Polują w nocy i zdarza im się skakać do źródła światła. Zdarzały się wypadki śmiertelne rybaków, którym ryby te przebijały tułów, znany jest przypadek zabicia surfera przez rybę belonowatą, której dziób przebił oko i dostał się do mózgu.

Ukryj obce gatunki